Η Νέα Εθνική Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και οι Στόχοι της
Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ο Πρωθυπουργός ανέφερε τη σημασία της Νέας Εθνικής Αρχής που θα έχει ρόλο εποπτείας της αγοράς. Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μίλησε για την αποστολή αυτής της αρχής στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8, κατά τη διάρκεια της εκπομπής «Πρωινές Διαδρομές».
«Η κυβέρνηση επιδιώκει να προστατεύει τους καταναλωτές με την αναδιοργάνωση των κρατικών δομών όπου κρίνεται απαραίτητο. Αυτό έχει στόχο την καλύτερη προστασία των δικαιωμάτων τους, την αύξηση της διαφάνειας και την πιο αποτελεσματική εποπτεία των αγορανομικών κανόνων», τόνισε ο κ. Αναγνωστόπουλος. Προσέθεσε ότι η νέα αρχή σκοπεύει να αναλάβει τους ελέγχους σε θέματα που αφορούν την αγορά, τόσο στο φυσικό εμπόριο όσο και στο ηλεκτρονικό.
Διαφορετική Αποστολή από τον Συνήγορο του Καταναλωτή
Κληθείς να σχολιάσει τις διαφορές με τον Συνήγορο του Καταναλωτή, ο κ. Αναγνωστόπουλος εξήγησε ότι ο Συνήγορος έχει αρμοδιότητες διαμεσολάβησης, ενώ η νέα Εθνική Αρχή επικεντρώνεται στους ελέγχους και την επιβολή προστίμων για παραβάσεις, προσφέροντας μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της αγοράς. «Η ενοποίηση αυτών των αρμοδιοτήτων μπορεί να ενισχύσει την εφαρμογή της νομοθεσίας και να καταστήσει τον κρατικό μηχανισμό πιο ικανό να αναλάβει τον έλεγχο», είπε.
Η Ακρίβεια και οι Επιπτώσεις στους Καταναλωτές
Ο προβληματισμός σχετικά με την ακρίβεια παραμένει διαρκώς ψηλά στις προτιμήσεις των πολιτών στις δημοσκοπήσεις. Ο κ. Αναγνωστόπουλος τόνισε ότι τα τελευταία τρία χρόνια, οι ανατιμήσεις έχουν ισοδυναμήσει με αυξήσεις που θα έπρεπε να συμβαδίζουν με μια περίοδο 15 ετών. «Μπορεί η αύξηση στους μισθούς να είναι μεγαλύτερη από την αύξηση του πληθωρισμού, αλλά παραμένει μικρή. Έχουμε βιώσει μια πληθωριστική κρίση που επηρεάζει συνολικά την Ευρωπαϊκή Ένωση», ανέφερε.
Επισημαίνοντας την ιδιαιτερότητα της Ελλάδας, που είχε σημαντική πτώση στους μισθούς κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, επεσήμανε τη δυσκολία που έχουν οι Έλληνες πολίτες να ανακτήσουν το οικονομικό τους επίπεδο συγκριτικά με άλλες χώρες. Ένας από τους κύριους στόχους της κυβέρνησης είναι η αποκατάσταση αυτού του χάσματος.
Μέτρα κατά της Ακρίβειας και οι Δημόσιες Κατηγορίες
Απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για ανεπαρκή μέτρα κατά της ακρίβειας, ο κ. Αναγνωστόπουλος τόνισε την επιτυχία της κυβέρνησης να διαχειριστεί την κατάσταση καλύτερα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. «Οι χώρες που μείωσαν το Φόρο Προστιθέμενης Αξίας δεν πέτυχαν καλύτερα αποτελέσματα σε συγκριτική βάση. Η Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, αντιμετώπισε καλύτερα τον πληθωρισμό και την ακρίβεια», υπογράμμισε.
Αναφερόμενος σε συγκεκριμένα στοιχεία, επεσήμανε ότι η πληθωρισμός στα τρόφιμα στην Ελλάδα είναι 1,9%, συγκριτικά με 3% στην ΕΕ. Οι τιμές σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής έχουν σημειώσει μεσοσταθμικές μειώσεις 6%, ενώ στην ΕΕ σημειώνονται αυξήσεις 1-1,5%. «Τα μέτρα που λήφθηκαν από την κυβέρνηση ήταν αυστηρότερα και κατάφεραν να ρυθμίσουν μια αγορά που επί χρόνια ήταν αρρύθμιστη», είπε.
Δημιουργία Νέας Ψηφιακής Εφαρμογής για Καταγγελίες
Ο κ. Αναγνωστόπουλος ανακοίνωσε επίσης τη δημιουργία μιας νέας ψηφιακής εφαρμογής για τις καταγγελίες των καταναλωτών, η οποία αναμένεται να είναι έτοιμη το φθινόπωρο. Η εφαρμογή θα διευκολύνει τη διαδικασία υποβολής καταγγελιών από το κινητό τηλέφωνο, επιτρέποντας στους χρήστες να στέλνουν αποδεικτικά στοιχεία, όπως φωτογραφίες και βίντεο, με χρονοσήμανση και γεωεντοπισμό. «Αυτό θα ενισχύσει τη λειτουργία του ελεγκτικού μηχανισμού και θα παρέχει σημαντική αποδεικτική ισχύ», κατέληξε ο Γενικός Γραμματέας.