Αυστηρές ρυθμίσεις και ποινές στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Η νέα εκδοχή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) εστιάζει σε πολύ επικίνδυνες παραβάσεις που συσχετίζονται με υψηλή πιθανότητα ατυχημάτων. Η κυβέρνηση επιδιώκει, μέσω αυστηρών ποινών που φτάνουν ακόμη και σε ισόβια κάθειρξη σε περιπτώσεις θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, να προάγει μία πολιτική αλλαγής της οδικής κουλτούρας, διαχωρίζοντας τις περιπτώσεις της αρχικής παράβασης από αυτές που χαρακτηρίζονται ως υποτροπή, οι οποίες τιμωρούνται ακόμα πιο σφοδρά.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης περιέγραψε τον νέο ΚΟΚ ως μια «επιλογή ευθύνης», που θα φέρει αυστηρότερες ποινές ανάλογες με την επικινδυνότητα των παραβάσεων. Ο κύριος στόχος είναι η μείωση του φόρου αίματος στους δρόμους, προσφέροντας μια ασφαλέστερη καθημερινότητα για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου.
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι «η ατολμία θα ισοδυναμούσε με αποδοχή της κατάστασης», προσθέτοντας ότι δεν μπορεί να υπάρξει υποχώρηση στο χάος και την ανομία που επικρατούν στους δρόμους. Οι καθημερινές μετακινήσεις θα πρέπει να γίνονται ολοένα και πιο ασφαλείς για οδηγούς και πεζούς, οι οποίοι συχνά είναι τα θύματα. Για τον σκοπό αυτό, η κυβέρνηση επιδιώκει να ενισχύσει την υπευθυνότητα των οδηγών και να τους κάνει να σκεφθούν εις τριπλούν προτού βάλουν σε κίνδυνο τη ζωή τους και των άλλων.
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει, για πρώτη φορά, την έννοια της υποτροπής και καθιερώνει ένα κλιμακωτό ποινολόγιο με αυστηρές συνέπειες για τους επαναλαμβανόμενους παραβάτες. Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα εντός της πόλης ορίζεται στα 30 χλμ/ώρα και από τον επόμενο μήνα αναμένονται να λειτουργήσουν 90 κάμερες στην Αττική, με στόχο την εγκατάσταση συνολικά 1500.
Σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ, οι ποινές για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή ΣΤΟΠ, τη χρήση κινητού τηλεφώνου και την οδήγηση χωρίς κράνος θα είναι αυστηρές και κλιμακωτές.
Ο Πρωθυπουργός ανέφερε επίσης ότι παρόλο που ο νέος ΚΟΚ είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, απαιτούνται επιπλέον μέτρα για την εκπαίδευση των οδηγών, τη βελτίωση της υποδομής και την αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ασφαλέστερο περιβάλλον οδήγησης.
Νομοθετικές βελτιώσεις για ταξί και πρόστιμα
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε σειρά νομοθετικών βελτιώσεων που σχετίζονται με τη λειτουργία των ταξί, τα τροχόσπιτα και τις διοικητικές ποινές. Αυτές περιλαμβάνουν την επιβολή διοικητικού προστίμου 700 ευρώ και την αφαίρεση διπλώματος οδήγησης για 60 ημέρες στην περίπτωση αναστροφής που προκάλεσε τροχαία σύγκρουση.
Επιπλέον, οι νέες ρυθμίσεις επιτρέπουν την απαγόρευση στάθμευσης των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων μήκους 7,5 μέτρων και άνω, ενώ διευκρινίζεται ότι ο χρόνος για τη στάθμευση στις λεωφορειολωρίδες δεν ισχύει όταν γίνεται σε υπάρχουσα εσοχή. Επίσης, υπάρχει εξουσιοδοτική διάταξη για την κυκλοφορία των ταξί σε λεωφορειολωρίδες όταν μεταφέρουν επιβάτες που χρειάζονται ιατρική βοήθεια.
Ποινές για παραβάτες οδηγούς
Οι ποινές για παραβάτες οδηγούς θα είναι σφοδρές υπό το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο του ΚΟΚ. Για παράδειγμα, οι οδηγοί που μιλούν στο κινητό τους χωρίς να προκαλούν ατύχημα θα πληρώνουν πρόστιμο 350 ευρώ και θα αφαιρείται το δίπλωμά τους για 1 μήνα. Αλλά αν επαναλάβουν την παράβαση, το πρόστιμο θα εκτοξευθεί στα 1000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος θα διαρκέσει 6 μήνες. Στη δεύτερη παράβαση το πρόστιμο φτάνει τα 2000 ευρώ και η αφαίρεση θα είναι για ένα χρόνο.
Όσον αφορά την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οι ποινές θα είναι εξίσου αυστηρές: με επίπεδο αλκοόλ μέχρι 1,1 g/l, οι ποινές παραμένουν οι ίδιες, αλλά απαιτείται η ακινητοποίηση του οχήματος. Στην περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο φτάνει τα 2000 ευρώ με αφαίρεση διπλώματος 7 ετών, και στη δεύτερη υποτροπή εκτινάσσεται στα 4000 ευρώ με αφαίρεση για 10 χρόνια.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας υπόσχεται να επαναστατήσει τη νομοθεσία και να αναδείξει τη σημασία της υπευθυνότητας στο δρόμο, μεταβάλλοντας την οδική συμπεριφορά των πολιτών.
ΕΡΤΝews – Ρεπορτάζ: Γιώργος Κοβός, Εμμανουέλα Αργείτη – ΑΠΕ-ΜΠΕ