Αξιολόγηση Δημόσιων Υπηρεσιών από Πολίτες
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα ευρήματα και τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας αξιολόγησης των δημόσιων υπηρεσιών από τους πολίτες, η οποία δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα. Η έρευνα αυτή, που διατηρεί μεγάλη σημασία για την αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης, διεξήχθη ηλεκτρονικά από τις 6 έως τις 31 Μαΐου, μέσω της πλατφόρμας Αξιολόγησης Δημόσιας Διοίκησης. Στην εκδήλωση παρουσίασης των αποτελεσμάτων, ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, ανακοίνωσε ότι σχεδόν 65.000 πολίτες συμμετείχαν, επιδιώκοντας να διεξάγονται τέτοιες έρευνες ανά εξάμηνο ως μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας για τη βελτίωση της δημόσιας διοίκησης.
Στην έρευνα συνεκτιμήθηκαν τέσσερις βασικές κατηγορίες υπηρεσιών: οι κρατικές υπηρεσίες (όπως η ΑΑΔΕ, το Κτηματολόγιο, οι Υπηρεσίες Αλλοδαπών, η ΔΥΠΑ και η αστική συγκοινωνία), οι υπηρεσίες αυτοδιοίκησης (όπως το οδικό δίκτυο, η καθαριότητα και τα ΚΕΠ), καθώς και οι ψηφιακές υπηρεσίες του κεντρικού κράτους και του gov.gr. Οι πολίτες προσκλήθηκαν επίσης να υποβάλουν προτάσεις σχετικά με ποιες υπηρεσίες θα ήθελαν να ψηφιοποιηθούν και ποιες παρεμβάσεις θεωρούν σημαντικές για την καθημερινότητά τους.
Η κινητοποίηση αυτής της μεγάλης ομάδας πολιτών ερμηνεύεται ως μία από τις μεγαλύτερες δημοσκοπήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα παρέχουν μια αντίληψη της πραγματικότητας όπως τη βιώνουν οι πολίτες, προσφέροντας πολύτιμες πληροφορίες που άπτονται των πραγματικών αναγκών και προβλημάτων της καθημερινότητάς τους. Η Κυβέρνηση τώρα καλείται να μετατρέψει αυτά τα ευρήματα σε δράσεις, με στόχο την αναβάθμιση των κρατικών υπηρεσιών και την στήριξη των Δήμων να προσαρμόσουν τις πολιτικές τους σύμφωνα με τις ανάγκες που ανέδειξαν οι πολίτες.
Εσωτερική Αξιολόγηση Δημόσιων Υπαλλήλων για το 2024
Στην εσωτερική αξιολόγηση συμμετείχαν 172.474 υπάλληλοι, εκ των οποίων 22.725 ήταν προϊστάμενοι, αριθμός που αποτελεί ρεκόρ. Η αξιολόγηση έγινε βάσει 186.836 στόχων που είχαν τεθεί και όσοι υπάλληλοι πέτυχαν τους στόχους τους είχαν τη δυνατότητα να λάβουν συνολικά μπόνους ύψους 29,1 εκατομμυρίων ευρώ. Ο Πρωθυπουργός τόνισε την αναγκαιότητα της μέτρησης και αξιολόγησης για την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών, σημειώνοντας ότι όσοι αρνούνται αυτές τις διαδικασίες ουσιαστικά αποφεύγουν την λογοδοσία απέναντι στους πολίτες.
Η διαλεύκανση των επιδόσεων περιλαμβάνει μετρήσιμους στόχους και μπόνους που αναγνωρίζουν την προσπάθεια των υπαλλήλων, κάτι που είναι μοναδικό για πρώτη φορά. Αυτή η κίνηση αναμένεται να φέρει μια νέα εποχή στην αξιολόγηση του δημόσιου τομέα, ενισχύοντας την αναγνώριση της προόδου των υπαλλήλων και της ευθύνης τους απέναντι στους πολίτες αλλά και τη διοίκηση.
Η έρευνα αξιολόγησης των δημόσιων υπηρεσιών έγινε για πρώτη φορά το Μάιο του 2025, προσφέροντας μία πλατφόρμα σε όλους όσοι επιθυμούν να εκφράσουν τη γνώμη τους για τις υπηρεσίες του δημοσίου. Σκοπός της έρευνας είναι η συλλογή πολύτιμων πληροφοριών που θα βοηθήσουν στη βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών με στόχο τις ανάγκες των πολιτών.
Βασικά Ευρήματα από την Έρευνα
Από την έρευνα προκύπτουν αρκετά σημαντικά συμπεράσματα σχετικά με την κατάσταση των δημόσιων υπηρεσιών:
1. Διαπιστώθηκε ότι οι αξιολογήσεις των μεγάλων φορέων του Ελληνικού Δημοσίου είναι ομοιόμορφες σε όλη τη χώρα, ωστόσο υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα με τις γεωγραφικές περιοχές.
2. Η διαδικασία αξιολόγησης συσχετίζεται άμεσα με τον φόρτο εργασίας στις περισσότερες περιπτώσεις, όπως παραδείγματος χάρη η αξιολόγηση των Υπηρεσιών Αλλοδαπών, που παρουσιάζουν χαμηλότερες αξιολογήσεις σε περιοχές με αυξημένες ανάγκες.
3. Η ικανοποίηση από την αστική συγκοινωνία στην Αθήνα επηρεάζεται από την εξυπηρέτηση των περιοχών από το μετρό, με τις πιο χαμηλές αξιολογήσεις να προέρχονται από δήμους που δεν διαθέτουν εύκολη πρόσβαση σε αυτό.
4. Οι ψηφιακές υπηρεσίες του gov.gr απολαμβάνουν υψηλές αξιολογήσεις ανεξάρτητα από τις ηλικιακές ομάδες των πολιτών.
5. Επιβεβαιώθηκε το γνωστό πρόβλημα της κατάστασης του οδικού δικτύου, με σημαντικά προβλήματα στις νησιωτικές περιοχές.
6. Στο τομέα της αυτοδιοίκησης, οι αξιολογήσεις δείχνουν ότι υπάρχει διαφοροποίηση ανάμεσα σε αστικές και περιφερειακές περιοχές, με τις πρώτες να έχουν σχετικά υψηλότερες βαθμολογίες.
7. Εκπρόσωποι των δήμων επισημαίνουν ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στη βελτίωση των βασικών υποδομών, όπως οι δρόμοι και οι χώροι στάθμευσης, αλλά και η ανακύκλωση απορριμμάτων.
8. Οι υπηρεσίες δόμησης συγκέντρωσαν χαμηλές αξιολογήσεις, ενώ οι τομείς της καθαριότητας και του ηλεκτροφωτισμού παρουσίασαν ελαφρώς καλύτερες βαθμολογίες.
Η έρευνα αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τη βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών, αναδεικνύοντας τις απόψεις και τις ανησυχίες των πολιτών και ενισχύοντας τη δέσμευση της Κυβέρνησης για τη συνεχιζόμενη αναβάθμιση του δημόσιου τομέα.