Αποκάλυψη του αληθινού προσώπου του Μπετόβεν
Το αληθινό πρόσωπο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν αποκαλύφθηκε σχεδόν 200 χρόνια μετά τον θάνατό του, και είναι εξίσου «τρομακτικό» όσο υποδηλώνει η φήμη του. Παρά την αναγνώριση ως ενός από τους μεγαλύτερους κλασικούς συνθέτες, ο Μπετόβεν έχει καταγραφεί επίσης στη μνήμη των ανθρώπων για τον δύστροπο χαρακτήρα του και την ατημέλητη εμφάνισή του. Πραγματικά, η φήμη του τον περιγράφει ως ευερέθιστο και περιορισμένο, γεγονός που αντικατοπτρίζεται συχνά στα πορτρέτα του που τον απεικονίζουν με σοβαρό και παγερό βλέμμα.
Σύμφωνα με τον Βρετανό συνθέτη Μαρκ Γουίγκλσγουορθ, ο Μπετόβεν ήταν «πράγματι ευερέθιστος, ακατάστατος, αδέξιος, αγενής και μισάνθρωπος». Αυτή η εικόνα, ωστόσο, μάλλον είναι περιορισμένη και δεν αποδίδει πλήρως την πολυπλοκότητα της προσωπικότητάς του.
Η Επιστημονική Ανασύνθεση
Μια επιστημονική ανασύνθεση του προσώπου του Μπετόβεν φέρνει στο φως νέα στοιχεία σχετικά με την εμφάνισή του. Ο Βραζιλιάνος ειδικός στις τρισδιάστατες απεικονίσεις, Σίσερο Μοράες, προχώρησε στην πρώτη ανασύνθεση του προσώπου του συνθέτη, χρησιμοποιώντας ανάλυση του κρανίου του. Έδωσε βάση στην εργασία του με ιστορικές φωτογραφίες του κρανίου που παρέχει το Σπίτι του Μπετόβεν στη Βόννη, καθώς και δεδομένα μέτρησης που είχαν συγκεντρωθεί το 1888.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το κρανίο δεν έχει διατηρηθεί σε άριστη κατάσταση, κυρίως λόγω των τομών που έγιναν μετά τον θάνατο του Μπετόβεν το 1827. Η ανακατασκευή του προσώπου του βασίζεται σε δύο προοπτικές – μετωπική και πλευρική. Για να ολοκληρώσει την εικόνα, ο Μοράες πρόσθεσε χαρακτηριστικά όπως ρούχα και μαλλιά, βασιζόμενος σε ένα διάσημο πορτρέτο του συνθέτη από τον Τζόζεφ Καρλ Στίλερ. Επίσης, χρησιμοποίησε ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης προκειμένου να βελτιώσει ορισμένες λεπτομέρειες της ανασύνθεσης.
Προσωπική και Δημιουργική Πολυπλοκότητα
Στο άρθρο του, ο Γουίγκλσγουορθ αναφέρει ότι, παρά τη φήμη του, ο Μπετόβεν ήταν «πνευματώδης, στοργικός, πειραχτήρι, γενναιόδωρος και ευγενικός». Επισημαίνει ότι η απώλεια της ακοής του συνέβαλε στο να γίνει «ανυπόμονος, ανεκτικός και ευέξαπτος», γεγονός που του δημιούργησε μια κακή φήμη.
Ο Μοράες, ο οποίος ερευνά το μυστήριο της ιδιοφυΐας του Μπετόβεν, σημειώνει ότι η μουσικότητα του συνθέτη και η «δύσκολη προσωπικότητα» του πάνε χέρι-χέρι. Η μελέτη του επικεντρώνεται στην ικανότητά του να συνθέτει, παρόλο που αντιμετώπιζε τα δικά του εσωτερικά και εξωτερικά προβλήματα. «Μελέτησα σε βάθος το έργο του σε ακαδημαϊκό επίπεδο, φωτίζοντας την επιμονή του να συνθέτει παρά την κώφωση, την ευφυΐα του και την αδιάκοπη παραγωγικότητά του», υπογραμμίζει ο Μοράες.
Ο Μοράες αναγνωρίζει ότι οι ιδιότητες αυτές του Μπετόβεν, που τον έκαναν να ξεχωρίζει, συνδυάζονται με τις προκλήσεις της ζωής του. «Όταν διάβασα για τη ζωή του, συγκινήθηκα, καθώς παρατήρησα συμπεριφορικές ομοιότητες με τον εαυτό μου», σημειώνει, υπογραμμίζοντας ότι η προσωπική υποστήριξη που έλαβε τον βοήθησε να διαχειριστεί τη δική του ευερεθιστότητα, κάτι που δεν συνέβη με τον Μπετόβεν καθώς «αντιμετώπισε έναν χαοτικό κόσμο με τους δικούς του πόρους, βρίσκοντας παρηγοριά στο έργο του».