Αυστηροποίηση Ποινών στον Νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Κλιμακωτές ποινές σε περίπτωση υποτροπής εισάγονται για πρώτη φορά στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ενώ οι ποινές για σοβαρές παραβάσεις φτάνουν ακόμη και μέχρι τα ισόβια, όπως ορίζει ο Ποινικός Κώδικας. Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή, ολοκληρώνοντας μια διήμερη κοινοβουλευτική διαδικασία που αποσκοπεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Ο νέος ΚΟΚ εστιάζει στην αντιμετώπιση και αποτροπή παραβάσεων που σχετίζονται άμεσα με αυξημένα ατυχήματα, θέτοντας σε προτεραιότητα την ασφάλεια όλων. Στο πλαίσιο αυτό, εγκρίνεται ένα κλιμακωτό σύστημα ποινών για να επιβάλλονται αυστηρότερες συνέπειες στους παραβάτες οι οποίοι επαναλαμβάνουν σοβαρές παραβάσεις. Ειδικές πρόνοιες περιλαμβάνουν αυξημένες ποινές σε περίπτωση εμπλοκής σε ατύχημα.
Ο στόχος αυτής της νέας δομής ποινών είναι να καταστεί η οδήγηση πιο ασφαλής και να διαφυλαχτούν ανθρώπινες ζωές. Οι παραβάσεις που θα υποδιαιρούνται σε κλιμακωτές ποινές περιλαμβάνουν την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, τη χρήση κινητού κατά την οδήγηση, την υπέρβαση ορίου ταχύτητας, τις «κόντρες» και την οδήγηση μοτοσυκλέτας χωρίς κράνος.
Επιπλέον, η Κυβέρνηση θα προχωρήσει σε πιλοτική λειτουργία του Μετρό και του τραμ το Σαββατοκύριακο για να διευκολυνθούν οι νεότεροι πολίτες να προτιμούν τα δημόσια μέσα αντί για τα αυτοκίνητα, ειδικά σε περιπτώσεις κατανάλωσης αλκοόλ.
Ο Πρωθυπουργός χαρακτήρισε τον νέο Κώδικα ως μια “Επιλογή Ευθύνης”, ο οποίος φέρνει αυστηρότερες ποινές ανάλογες με τη σοβαρότητα των παραβάσεων, καθώς η στόχευση είναι η αλλαγή νοοτροπίας των οδηγών και η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Όπως ανέφερε, “δεν μπορούμε να συμβιβαζόμαστε με το χάος και την ανομία στο δρόμο”, τονίζοντας τη σημασία της αλλαγής της οδηγικής συμπεριφοράς.
Ρυθμίσεις για Ταξί, Τροχόσπιτα και Πρόστιμα
Κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε σειρά νομοθετικών βελτιώσεων. Αυτές περιλαμβάνουν την επιβολή διοικητικού προστίμου 700 ευρώ και την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 60 ημέρες σε περίπτωση αναστροφής που προκάλεσε τροχαία σύγκρουση. Επιπλέον, οι κυρώσεις θα επιβαρύνουν τους παραβάτες σε περίπτωση μισθωμένων οχημάτων. Θα επεκταθούν επίσης οι απαγορεύσεις στάθμευσης για αναπηρικά τροχόσπιτα μήκους άνω των 7,5 μέτρων.
Σημαντική αναφορά έγινε και σχετικά με την κίνηση των ταξί υπό συγκεκριμένες συνθήκες, όπου διευκρινίζεται ότι το χρονικό όριο των 30 δευτερολέπτων για τη στάθμευση δεν ισχύει σε υπάρχουσες εσοχές και για επιβάτες με κινητική δυσκολία. Επίσης, εισάγεται εξουσιοδοτική διάταξη για την κυκλοφορία ταξί στις λεωφορειολωρίδες για θεραπευτικούς σκοπούς.
Ποινές για Παραβάτες Οδηγούς
Οι ποινές για τους παραβάτες οδηγούς αυστηροποιούνται. Για παράδειγμα, οδήγηση με χρήση κινητού χωρίς ατύχημα σήμερα οδηγεί σε αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 2 μήνες. Ωστόσο, με τον νέο ΚΟΚ το πρόστιμο είναι 350 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος για 1 μήνα, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο φτάνει τα 1.000 ευρώ, και χάνει το δίπλωμα για 6 μήνες.
Για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ έως 1,1g/l, οι ποινές παραμένουν 200 με 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 3 μήνες, με την προσθήκη της υποχρεωτικής ακινητοποίησης του οχήματος. Στην περίπτωση που η παράβαση επαναληφθεί, οι ποινές και οι κρατήσεις γίνονται αυστηρότερες, με πρόστιμα που φτάνουν τα 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 7 χρόνια.
Για εκείνους με πολύ υψηλές ποσότητες αλκοόλ, άνω των 1,1 g/l, οι ποινές προβλέπουν πρόστιμο 1.200 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες και φυλάκιση έως 2 μήνες, με τον νέο ΚΟΚ να επεκτείνει την ποινή φυλάκισης έως 5 έτη σε περιπτώσεις υποτροπής. Οι ποινές οικοδομούνται με στόχο τη μείωση της επικινδυνότητας στο δρόμο και τη βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς.