Η Σκοτεινή Πραγματικότητα της Εκπαίδευσης στη Γάζα
Η καθημερινή ζωή στη Λωρίδα της Γάζας έχει υποστεί εντονότατο πλήγμα εξαιτίας του πολέμου που διαρκεί περισσότερους από 19 μήνες. Σε μια Θλιβερή σκηνή που αποτυπώνει τις προκλήσεις και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι, οι μαθητές έχουν αναγκαστεί να χρησιμοποιήσουν τα σχολικά τους βιβλία ως καύσιμα για το μαγείρεμα, καθώς το αέριο και τα καυσόξυλα είναι πλέον είδη πολυτελείας. Αυτή η ακραία κατάσταση αναδεικνύει την απελπισία τους και την αναγκαιότητα της επιβίωσης μπροστά σε μία πρωτοφανή κρίση.
Μαθητές και φοιτητές έχουν βρεθεί να μην μπορούν να ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους, καθώς τα σχολεία και τα πανεπιστήμια έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές από τους βομβαρδισμούς, με πολλά από αυτά είτε να καταστρέφονται ολοσχερώς είτε να έχουν μετατραπεί σε καταφύγια εκτοπισμένων. Η κατάσταση είναι εξαιρετικά τεταμένη και η εκπαίδευση έχει γίνει σχεδόν αδύνατη.
Ο ισραηλινός αποκλεισμός καθιστά δύσκολη την καθημερινότητα των κατοίκων της Γάζας, που πλέον βιώνουν αλλεπάλληλες κρίσεις, με κύριο πρόβλημα τις ελλείψεις καυσίμων. Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθητές και οι οικογένειές τους αναγκάζονται να κάνουν θυσίες, προκειμένου να εξασφαλίσουν την επιβίωσή τους, χρησιμοποιώντας τα σχολικά βιβλία τους για να ανάψουν φωτιά και να μαγειρέψουν.
Φοιτητές που Δοκιμάζουν τα Όριά τους
Ο Jabr Mohammed, φοιτητής του πανεπιστημίου, δηλώνει ότι ποτέ δεν θα μπορούσε να φανταστεί πως θα έφτανε στο σημείο να καίει τα σχολικά του βιβλία, τα οποία θεωρεί πολύτιμη πηγή γνώσης. Όπως αναφέρει, η απουσία φυσικού αερίου και ρεύματος τον οδήγησε σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη απόφαση. Εξηγεί επίσης ότι η συνέχιση του πολέμου έχει κλονίσει την ελπίδα του για επιστροφή στην εκπαίδευση, αφού τα περισσότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα έχουν γίνει στόχος επιθέσεων.
Η κατάσταση είναι εξίσου ανησυχητική και για την Narmin Ayesh, η οποία νιώθει ότι τα παιδιά της είναι πλέον αποκομμένα από την εκπαίδευση, κάτι που την οδήγησε να χάσει την ελπίδα τους. Ο γιος της, Qusay, έχει απομακρυνθεί από την ιδέα του σχολείου, καθώς η διάρκεια του πολέμου έχει επηρεάσει σοβαρά την ψυχολογία του και την πρόοδό του στην εκπαίδευση.
Επιπλέον, ο Ahmed Alian επιβεβαιώνει την τραγική κατάσταση που επικρατεί, καθώς αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει τα σχολικά βιβλία του γιου του στην τέταρτη τάξη για να ανάψει φωτιά. Περιγράφει τη σημερινή κατάσταση ως κατάρρευση της εκπαίδευσης, με συνεχείς επιθέσεις σε σχολεία και η απουσία των απαραίτητων πόρων για τη στήριξη του εκπαιδευτικού συστήματος.
Η Επίδραση του Πολέμου στην Εκπαίδευση
Η χρονίζουσα κρίση στη Γάζα έχει οδηγήσει σε σοβαρές ανατροπές στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς τα σχολεία και τα πανεπιστήμια είτε κλείνουν είτε λειτουργούν στοιχειωδώς. Όπως σημειώνουν οι κάτοικοι, οι σελίδες των εκπαιδευτικών προγραμμάτων πλέον δεν είναι σύμβολα γνώσης, αλλά καυσίμη ύλη. Τα όνειρα και οι ελπίδες των μαθητών, που κάποτε καταγράφηκαν στο χαρτί, έχουν προ πολλού μετατραπεί σε στάχτη που διασκορπίζεται στον αέρα της Γάζας.
Η σφοδρή αυτή πραγματικότητα στον εκπαιδευτικό τομέα αναδεικνύει την επείγουσα ανάγκη για ειρηνική λύση και σταθερότητα στην περιοχή, προκειμένου οι νεότερες γενιές να μπορέσουν να επιστρέψουν στα μαθήματα και να διαμορφώσουν ένα καλύτερο μέλλον. Η ελπίδα παραμένει ζωντανή, καθώς οι κάτοικοι οραματίζονται την ημέρα που θα αποκατασταθεί η εκπαίδευση, σώζοντας μια γενιά που κινδυνεύει να χαθεί.
Η κατάσταση στη Γάζα καταδεικνύει την ανάγκη για παγκόσμια προσοχή και δράση, ώστε οι δάσκαλοι και οι μαθητές να μπορέσουν να επιστρέψουν στην κανονικότητά τους και να απολαύσουν τα δικαιώματα στην εκπαίδευση και στην ανάπτυξη.