Αναφερόμενος στην περίπτωση καταναλώτριας που πέτυχε «κούρεμα» του χρέους της κατά 75%, για δάνειο που είχε πάρει και δεν μπορούσε να το ξεπληρώσει, ο οικονομικός σύμβουλος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ, Παναγιώτης Καλόφωνος, είπε στην ΕΡΤ ότι εάν ξέρουμε πώς να διαχειριστούμε μια υπόθεση, κι εφόσον ο καταναλωτής θέλει να κάνει ρύθμιση του χρέους του, είναι σχετικά εύκολο να γίνει.
Έχουμε πάρα πολλά τέτοια περιστατικά στην Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών της ΓΣΕΕ, που στην ουσία αφορούν περισσότερο εργαζόμενους και όχι μόνο συνταξιούχους. Στην συγκεκριμένη περίπτωση επρόκειτο για καταναλωτικό δάνειο του συζύγου που απεβίωσε, και το κληρονόμησε η σύζυγος.
Μας πήρε πάνω από 4 μήνες – με ευθύνη των servisers – να λύσουμε το πρόβλημα αυτό, είπε.
Από τις λύσεις που προτάθηκαν επιλέχθηκε το «κούρεμα» του χρέους κατά 75% και η πληρωμή του υπόλοιπου ποσού εφάπαξ, είπε.
Από το συγκεκριμένο δάνειο το κέρδος του serviser – παρά το «κούρεμα» – ήταν 190% με 200% είπε.
Το σημαντικό είναι, κι εκείνο που θα πρέπει να τονίσουμε, είπε ο κ. Καλόφωνος, είναι ότι δεν χαρίζονται δάνεια, κι αναφέρθηκε στη βία που εξασκούν τα funds και οι εταιρείες στους δανειολήπτες.
Επίσης, ενώ από την πλευρά του καταναλωτή/δανειολήπτη υπάρχει η διάθεση να μπει σε μια ρύθμιση, τα funds ή δεν τον βάζουν ή δημιουργούν τόσα προσκόμματα ώστε να μην μπορεί να μπει σε ρύθμιση, είπε. Γιατί το κάνουν αυτό; Η απάντηση είναι ότι το 2022 οι πλειστηριασμοί ακινήτων αυξήθηκαν κατά 41%.
Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός έχει θέματα, διότι από τη μια μεριά λέμε ότι θα υπάρχει ένα «κούρεμα» της τάξεως του 28%, ωραίο ως ποσοστό, αλλά πρέπει να δούμε σε τι ποσό θα γίνει αυτό. Όταν το τελικό ποσό το ανεβάζουν υπερβολικά φορτώνοντάς το με πολλά έξοδα και άλλες νομικές δαπάνες, τι να σου κάνει το 28%.
Η αγορά των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων (Funds) είναι ασύδοτη, είπε. Τους επιτρέπεται να κάνουν ότι θέλουν, πουλάνε τα δάνεια ακριβά ενώ τα έχουν αγοράσει πάρα πολύ χαμηλά.
Οι δανειολήπτες, από τη μια μεριά ως φορολογούμενοι έχουν επιδοτήσει τις τράπεζες, δίνοντάς τους το bail out, την σωτηρία από τα χρέη, όμως στη συνέχεια οι τράπεζες πουλήσαν τα χρέη στα funds πολύ φτηνά, κι εκείνα τα ζητάνε από τους δανειολήπτες πολύ ακριβά.
Πχ ένα δάνειο που μπορεί να ήταν 3 χιλιάρικα και με τους τόκους έχει φτάσει τα 12.000, σου ζητάνε τα 12.000 και δεν σου το ρυθμίζουν.
Η γλώσσα που μιλάνε οι servisers είναι μια γλώσσα πραγματικά ξένη για τον οποιονδήποτε απλό άνθρωπο που ζει μια κανονική πραγματικότητα. Μιλάνε άλλη γλώσσα. Εμείς ως Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ, παρεμβαίνοντας στη μέση μπορούμε να τους πούμε τι είναι σωστό, τι μπορεί να γίνει, τι δεν μπορεί να γίνει. Γιατί πολύς κόσμος έχει μεγάλη άγνοια ως προς το γεγονός της ρύθμισης των δανείων.
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ είναι ένας φορέας που παρέχει πληροφορίες δωρεάν, κατέληξε.
ΠΗΓΗ: ERT