Αξιολόγηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025
Ολοκληρώθηκε το βασικό σκέλος των Πανελλαδικών Εξετάσεων για το 2025, με τα ειδικά μαθήματα να είναι προγραμματισμένα να ακολουθήσουν. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ), κ. Γιάννης Βαφειαδάκης, δήλωσε ότι οι φετινές εξετάσεις διεξήχθησαν ομαλά και με σαφώς καλύτερη ποιότητα θεμάτων σε σύγκριση με προηγούμενα έτη.
Ο κ. Βαφειάδης επεσήμανε: «Τα θέματα ήταν διαβαθμισμένα, δίκαια και σωστά σχεδιασμένα, επιτρέποντας την ουσιαστική αποτύπωση της προσπάθειας των υποψηφίων. Οι μαθητές ήταν οι πραγματικοί πρωταγωνιστές και αυτό είναι που έχει σημασία». Με βάση τα σχόλια του, επικρατεί γενικά μια θετική εικόνα για τη διαδικασία των εξετάσεων.
Προκλήσεις σε Μαθηματικά, Έκθεση και Βιολογία
Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Βαφειάδης ανέφερε ότι η απόδοση σε κάποια μαθήματα όπως τα Μαθηματικά, η Έκθεση και η Βιολογία φαίνεται να είναι ελαφρώς χειρότερη από την περσινή χρονιά. «Η γενική εικόνα πάντως δείχνει ότι δεν αναμένονται έντονες διακυμάνσεις στα αποτελέσματα», τόνισε. Επιπλέον, για την Έκθεση σημείωσε ότι «παραδοσιακά δυσκολεύει την αριστεία», καθώς πολύ λίγα γραπτά καταφέρνουν να ξεπεράσουν το 18 ή 19 σε πανελλαδικό επίπεδο. Παρά ταύτα, διαγνώστηκε ότι δεν έχει υπάρξει αισθητή πτώση της επίδοσης λόγω της αλλαγής στην εκπαιδευτική κουλτούρα, καθώς «η έκθεση πλέον προσομοιάζει περισσότερο στα Νέα Ελληνικά και λιγότερο στην παλιά μορφή της έκθεσης ιδεών».
Μια σημαντική πτυχή που τονίσθηκε αφορά την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), την οποία ο κ. Βαφειάδης χαρακτήρισε ως προβληματική. «Η ΕΒΕ αφήνει χιλιάδες κενές θέσεις στα πανεπιστήμια, ειδικά στην περιφέρεια, καθώς πολλές οικογένειες αδυνατούν να υποστηρίξουν σπουδές μακριά από τον τόπο κατοικίας τους εξαιτίας του κόστους. Το προηγούμενο μοντέλο που ήθελε τους φοιτητές των μεγάλων πόλεων να γεμίζουν τα τμήματα της επαρχίας δεν ισχύει πια», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Δημογραφικές Αλλαγές και Επίπτωση στις Εξετάσεις
Η υπογεννητικότητα έχει οδηγήσει σε μείωση του αριθμού των υποψηφίων, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΟΕΦΕ, ο οποίος τονίζει ότι η πτωτική πορεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη δημογραφική κρίση. «Κάποτε είχαμε 100.000 εισακτέους, τώρα έχουμε μόλις 70.000 παιδιά να δίνουν εξετάσεις», τόνισε, υπογραμμίζοντας την αδήριτη ανάγκη για προσαρμογές στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Επιπλέον, ο κ. Βαφειάδης ανέφερε ότι τα παιδιά κάνουν πλέον πολύ πιο στοχευμένες επιλογές στο μηχανογραφικό, λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας. «Τα παιδιά πλέον δεν επιλέγουν μόνο τι εργασία θα κάνουν, αλλά και τι θα σπουδάσουν. Το επαγγελματικό τοπίο αλλάζει γρήγορα και η σταθερότητα ενός πτυχίου έχει καταστεί πιο σημαντική από οποιαδήποτε αρχική επαγγελματική στόχευση», πρόσθεσε.
Ανάγκη Προσαρμογής στην Αγορά Εργασίας
Ιδιαίτερη μνεία έγινε στον τομέα της Πληροφορικής, ο οποίος καταγράφει αυξημένη ζήτηση και σημαντικές ελλείψεις στην ελληνική αγορά εργασίας. «Η Ελλάδα χρειάζεται περίπου 15.000 νέους πληροφορικούς ετησίως. Ωστόσο, εισάγονται μόνο 8.500 φοιτητές ετησίως και αποφοιτούν μόλις 5.500, γεγονός που αφήνει έξι 10.000 θέσεις κενές κάθε χρόνο», σημείωσε. Αυτή η ζήτηση έχει αναγκάσει τις εταιρείες να στραφούν σε συναφείς ειδικότητες όπως οι μαθηματικοί και οι φυσικοί.
Ο κ. Βαφειάδης επισήμανε επίσης ότι «η Πληροφορική είναι μια ειδική αγορά, προσφέροντας μισθούς σχεδόν διπλάσιους από άλλους τομείς». Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι «οι σπουδές είναι η βάση για μια καλή ζωή και πρέπει να συνεχίζονται διαρκώς». Σε ένα κόσμο που αλλάζει γρήγορα, η απόκτηση νέων δεξιοτήτων είναι καίριας σημασίας για την επαγγελματική επιβίωση και προσαρμογή. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ενθαρρύνονται τα παιδιά να πραγματοποιούν επιλογές που βασίζονται στην γνώση, την ευελιξία και την προσωπική τους ανάπτυξη, αντί να εγκλωβίζονται σε στενά πρότυπα της αγοράς εργασίας της στιγμής.