Πρόταση για τη Σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής από τη Νέα Δημοκρατία
Κατατέθηκε η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για την σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής με σκοπό τη διερεύνηση των ευθυνών που φέρει ο Κώστας Αχ. Καραμανλής στην υπόθεση των Τεμπών. Σε ένα εκτενές κείμενο 22 σελίδων, που υπογράφεται από 30 βουλευτές της ΝΔ, η κυβερνητική πλειοψηφία κατέθεσε στη Βουλή την πρότασή της για την συγκρότηση ειδικής προανακριτικής επιτροπής, προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο τέλεσης από τον πρώην υπουργό Μεταφορών και Υποδομών του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος σε βαθμό πλημμελήματος.
Η διερεύνηση, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει αποστείλει αμελλητί ο Εφέτης Ανακριτής στη Βουλή, θα αφορά χρονικό διάστημα από τον Σεπτέμβριο του 2021 έως και τις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Αποσύνδεση της Ασφάλειας Σιδηροδρόμων από τον Υπουργό
Η κυβερνητική πλειοψηφία αποσυνδέει πλήρως την ασφάλεια των σιδηροδρόμων από τον Υπουργό, υποστηρίζοντας ότι η ευθύνη ανήκει στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Η πρόταση εξετάζει κατά πόσο ο Κ. Καραμανλής ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις για οικονομική ενίσχυση του ΟΣΕ, εστιάζοντας στη διοικητική εποπτεία για την ενίσχυση του οργανισμού.
Σημειώνεται ότι η διαβίβαση της εισαγγελίας αφορά μόνο τους πρώην υπουργούς Μεταφορών. Στη πρόταση της ΝΔ δεν περιλαμβάνεται ο Χρήστος Σπίρτζης λόγω παραγραφής του τυχόν αδικήματος.
Η κυβέρνηση τονίζει ότι για πρώτη φορά, η κοινοβουλευτική πλειοψηφία θέτει στο επίκεντρο μίας τέτοιας κρίσης έναν διατελέσαντα υπουργό της ίδιας κυβέρνησης, με το μοντέλο Τριαντόπουλου να θεωρείται οδηγός για την παραπομπή στον φυσικό δικαστή.
Ο Πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι το Δικαστικό Συμβούλιο θα αξιολογήσει την πρόταση και εάν αυτή θα αναβαθμιστεί ή όχι. Ο κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής αναμένεται να αποκαλύψει τη θέση του κατά την ομιλία του στη Βουλή.
Επόμενα Βήματα στην Κοινοβουλευτική Διαδικασία
Μέχρι στιγμής έχουν κατατεθεί δύο προτάσεις για Προανακριτική: μία από τη Νέα Δημοκρατία και άλλη από το ΠΑΣΟΚ, που αφορά οκτώ πολιτικά πρόσωπα, ζητώντας τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών. Από την πλευρά της ΝΔ, θα ακολουθηθεί το μοντέλο Τριαντόπουλου με περιορισμένο αριθμό συνεδριάσεων και παραπομπή του κ. Καραμανλή στο Δικαστικό Συμβούλιο μέχρι τα μέσα Ιουνίου.
Η Ολομέλεια της Βουλής θα πρέπει να αποφασίσει ποια πρόσωπα θα παραπεμφθούν σε Προανακριτική, με προθεσμία 7 ημερών για τους βουλευτές να προσφύγουν σε τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο για τη βασιμότητα των κατηγοριών. Από 3 Ιουνίου και μετά, εντός 15 ημερών πρέπει να προσδιοριστεί η συζήτηση στην Ολομέλεια.
Οι βουλευτές θα κληθούν να αποφασίσουν για τη συγκρότηση της Προανακριτικής με μυστική ψηφοφορία, με κάλπες για τα ερευνηθέντα πολιτικά πρόσωπα. Η απόφαση απαιτεί 151 ψήφους για να είναι έγκυρη.
Αξιοσημείωτο είναι ότι υπάρχει επίσης πρόταση Προανακριτικής από το ΣΥΡΙΖΑ, που αναζητά υπογραφές με πιθανή κοινή κατάθεση με τη Νέα Αριστερά ή άλλους βουλευτές.
Βασικά Σημεία με Βάση τα Πραγματικά Περιστατικά
Η Νέα Δημοκρατία εκτιμά ότι, αν και τα στοιχεία της δικογραφίας δεν είναι ισχυρά για τυχόν ποινική ευθύνη του πρώην υπουργού Υποδομών, μπορεί να συνιστούν τις απαιτούμενες ενδείξεις για την σύσταση Ειδικής Προκαταρκτικής Εξέτασης σχετικά με την παράβαση καθήκοντος. Η διερεύνηση θα εστιάσει σε ενέργειες που εκλήθη να αναλάβει ο κ. Καραμανλής από το Σεπτέμβριο του 2021 έως το Φεβρουάριο του 2023, προκειμένου να καθοριστεί επαρκές πλαίσιο χρηματοδότησης για τον σιδηρόδρομο και στελέχωση του ΟΣΕ.
Από τη μελέτη της δικογραφίας δεν προκύπτουν στοιχεία που να δείχνουν ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών επιχείρησε να αλλοιώσει την ασφάλεια της συγκοινωνίας. Η Νέα Δημοκρατία θεωρεί ότι ακόμα και αν υπήρχαν αδικήματα σχετικά με παραλείψεις, η ευθύνη του Χρήστου Σπίρτζη έχει παραγραφεί.
Κατά την εκτίμηση της ΝΔ, η πολιτική αγωνία της αντιπολίτευσης φαίνεται να επικεντρώνεται στη μικροκομματική εκμετάλλευση της τραγωδίας των Τεμπών, αντί να αναζητήσει αλήθεια και δικαιοσύνη. Η κυβέρνηση υπογραμμίζει δέκα βασικά σημεία, όπως η διοικητική εποπτεία του υπουργείου και η ανεξαρτησία της ΡΑΣ στο πλαίσιο ασφαλείας, καθώς και οι υποχρεώσεις του ΟΣΕ για τη διασφάλιση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Εξετάζοντας τη διαδικασία και τα ευρήματα, η Νέα Δημοκρατία καλεί για περαιτέρω έρευνα σχετικά με τη χρηματοδότηση και την υποστελέχωση του ΟΣΕ, καθώς τα δεδομένα από τη δικογραφία δεν παρέχουν ξεκάθαρες ενδείξεις για την ευθύνη του υπουργού.