Προανακριτική Επιτροπή για την Υπόθεση των Τεμπών
Στην ολομέλεια της Βουλής, ανακοινώθηκε η πρόταση που κατατέθηκε από τη Νέα Δημοκρατία, με την οποία ζητείται η σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής για τη διερεύνηση ευθυνών του Κώστα Αχ. Καραμανλή στην υπόθεση των Τεμπών. Αυτή η εξέλιξη έχει προκαλέσει αναταραχή και έντονη αντίδραση από την αντιπολίτευση.
Η κυβερνητική πλειοψηφία κατέθεσε μια πρόταση 22 σελίδων, η οποία υπογράφεται από 30 βουλευτές, με στόχο τη διερεύνηση του πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα τις ευθύνες του για την παράβαση καθήκοντος κατά την άσκηση των καθηκόντων του μεταξύ Σεπτεμβρίου 2021 και Φεβρουαρίου 2023. Σύμφωνα με την πρόταση, η κατηγορία αφορά την μη καθορισμένη χρηματοδότηση για το Ταμείο Σιδηροδρόμων και την παράλειψη προστασίας του ΟΣΕ, με σκοπό την πρόκληση οικονομικής βλάβης στην ΑΕ “Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος ΑΕ”.
Η πρόταση θα καταχωρηθεί στα πρακτικά της σημερινής συνεδρίασης, θα τυπωθεί και θα διανεμηθεί στους βουλευτές, ενώ θα εγγραφεί σε ειδική ημερήσια διάταξη, όπως ορίζει ο Κανονισμός της Βουλής.
Θεμελιώδεις Πτυχές του Ζητήματος
Η κυβερνητική πλειοψηφία αποσυνδέει πλήρως την ασφάλεια των σιδηροδρόμων από τον Υπουργό, επικαλούμενη ότι αυτή ανήκει στην ευθύνη της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Η πρόταση εστιάζει στο κατά πόσο ο K. Καραμανλής ικανοποίησε τα αιτήματα για οικονομική ενίσχυση του ΟΣΕ και στην διοικητική εποπτεία για την ενίσχυση του οργανισμού.
Αξιοσημείωτο είναι ότι στην πρόταση της ΝΔ, δεν περιλαμβάνεται ο Χρήστος Σπίρτζης, καθώς τυχόν αδίκημα του έχει ήδη παραγραφεί. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση τονίζει ότι είναι η πρώτη φορά που η κοινοβουλευτική πλειοψηφία βάζει στον τόπο της κρίσης έναν διατελέσαντα υπουργό της ίδιας κυβέρνησης.
Το μοντέλο που ακολουθείται είναι αυτό του Τριαντόπουλου, δηλαδή η παραπομπή στον φυσικό δικαστή, υπό την προϋπόθεση ότι το Δικαστικό Συμβούλιο θα αξιολογήσει αν θα αναβαθμίσει ή όχι την πρόταση.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το ΕΡΤNews, ο κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής αναμένεται να εκθέσει τις θέσεις του κατά την ομιλία του στη Βουλή.
Τα Επόμενα Βήματα στην Κοινοβουλευτική Διαδικασία
Μέχρι στιγμής, έχουν κατατεθεί δύο προτάσεις για Προανακριτική: μία από τη ΝΔ και μία από το ΠΑΣΟΚ, που αφορά οκτώ πολιτικά πρόσωπα. Η πλειοψηφία της ΝΔ θα αναδείξει από την πρώτη στιγμή την επιλογή να ακολουθήσει το μοντέλο Τριαντόπουλου, με περιορισμένο αριθμό συνεδριάσεων και στόχο την παραπομπή του κ. Καραμανλή στο Δικαστικό Συμβούλιο μέχρι τα μέσα Ιουνίου.
Στην Ολομέλεια αναμένεται να ληφθεί απόφαση για το ποια πρόσωπα θα παραπεμφθούν για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών. Οι βουλευτές έχουν προθεσμία 7 ημερών για να προσφύγουν σε τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο, για να ελέγξουν τη βασιμότητα της κατηγορίας, αν το επιλέξουν.
Σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής, μετά την 3 Ιουνίου, εντός 15 ημερών πρέπει να προσδιοριστεί η συζήτηση στην Ολομέλεια. Σε αυτή, οι βουλευτές θα κληθούν να αποφαθούν για τη συγκρότηση της Προανακριτικής Επιτροπής και ποιοι θα περιληφθούν σε αυτήν.
10 Βασικά Σημεία σύμφωνα με την Κυβέρνηση
Η Νέα Δημοκρατία ισχυρίζεται ότι οι ενδείξεις της δικογραφίας για τον πρώην υπουργό Κώστα Καραμανλή δεν επαρκούν για ποινική ευθύνη, όμως μπορεί να συνιστούν τις ενδείξεις που απαιτούνται για τη σύσταση Ειδικής Προκαταρκτικής Εξέτασης, προκειμένου να διερευνηθεί η παράβαση καθήκοντος.
Με βάση τα στοιχεία που διαβίβασε ο Εφέτης Ανακριτής στη Βουλή, υπογραμμίζονται τα εξής 10 σημεία:
1) Η εποπτεία του υπουργείου σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ είναι διοικητική και δεν αφορά θέματα ασφαλείας.
2) Ο ΟΣΕ είναι νομικό πρόσωπο με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια.
3) Οι διευθυντές του Υπουργείου κατηγορούνται για παραλείψεις που αφορούν τη μη λήψη απαιτούμενων ενεργειών.
4) Δεν προκύπτει ποινική ευθύνη του υπουργού αν δεν έγιναν οι απαιτούμενες εισηγήσεις.
5) Απαραίτητη είναι η διαφοροποίηση της πολιτικής από την ποινική ευθύνη.
6) Οι υπουργοί Υποδομών δεν μπορούν να είναι υπεύθυνοι για ατυχήματα που προκύπτουν από μη ολοκληρωμένα έργα.
7) Δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι η πολιτική ηγεσία υπήρξε επικίνδυνη για την ασφάλεια των συγκοινωνιών.
8) Οι εταιρείες ΟΣΕ και Hellenic Train πληρούσαν τις προϋποθέσεις ασφαλείας κατά την ημέρα του δυστυχήματος.
9) Η προτεινόμενη Επιτροπή θα διερευνήσει ζητήματα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης του ΟΣΕ.
10) Δεν προκύπτει σαφές συμπέρασμα σχετικά με τις ενέργειες του υπουργού για την πρόσθετη χρηματοδότηση και στελέχωση του ΟΣΕ.
Ρεπορτάζ: Γεωργία Σκιτζή, Εμμανουέλα Αργείτη