Την διάθεση 100.000 δωρεάν εγκεκριμένων πιστοποιητικών ψηφιακών υπογραφών σε πολίτες και επαγγελματίες, μέσω του gov.gr αποφάσισε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο πλαίσιο του έργου «Παροχή Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης».
Το εν λόγω έργο που αφορά στη χρήση ψηφιακών υπογραφών μειώνει την ανάγκη αυτοπρόσωπης παρουσίας για τη διεκπεραίωση μιας υπηρεσίας είτε δημόσιου είτε ιδιωτικού τομέα.
Παράλληλα διευκολύνει ιδιαίτερα άτομα με αναπηρία και κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών. Επίσης συμβάλλει σημαντικά στην επιτάχυνση διοικητικών διαδικασιών και ενισχύει τη διάθεση ψηφιακών υπηρεσιών σε ένα ευρύ φάσμα επαγγελμάτων, όπως οι μηχανικοί, οι δικηγόροι κοκ.
Πως αποκτάται η ψηφιακή υπογραφή
Με υποβολή αίτησης μέσω του gov.gr στην Ενότητα «Πολίτες και Καθημερινότητα» και στην υποενότητα «Ηλεκτρονικές υπογραφές», οι ενδιαφερόμενοι πολίτες και επαγγελματίες μπορούν να αποκτήσουν ψηφιακή υπογραφή.
Η έκδοση των πιστοποιητικών γίνεται από Εγκεκριμένους Παρόχους Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης, οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στην ευρωπαϊκή λίστα εμπιστοσύνης και στα αντίστοιχα μητρώα της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Επίσης δεν προϋποθέτει την ύπαρξη σχετικής φορητής συσκευής (usb-token).
Ειδικότερα, για τα φυσικά πρόσωπα, η διαδικασία περιλαμβάνει την έκδοση Υπεύθυνης Δήλωσης μέσω του gov.gr, από την οποία θα αντληθούν τα απαραίτητα προσωπικά στοιχεία, που θα προσυμπληρωθούν στην αίτηση. Όσον αφορά τα μέλη επαγγελματικού φορέα, αυτά ανακατευθύνονται μέσω του gov.gr στο αντίστοιχο περιβάλλον του φορέα.
Με χρήση των προσωπικών κωδικών αυθεντικοποίησης του εκάστοτε φορέα, τα στοιχεία αντλούνται από το διασυνδεδεμένο μητρώο για τη συμπλήρωση της αίτησης.
Επισημαίνεται ότι όσες επαγγελματικές ενώσεις και φορείς το επιθυμούν καλούνται να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους για απόκτηση δωρεάν εγκεκριμένων ψηφιακών πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής, με σχετικό αίτημα προς τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και συγκεκριμένα στο Τμήμα Υπηρεσιών Εμπιστοσύνης στα dir_elyp@mindigital.gr ή στο protocol@mindigital.gr, αναφέροντας ονομασία του φορέα, εκπρόσωπο για το συγκεκριμένο αίτημα και στοιχεία επικοινωνίας.
Με την έγκριση του σχετικού αιτήματος θα ακολουθήσουν οι απαραίτητες προσαρμογές των πληροφοριακών συστημάτων στο μητρώο του εκάστοτε φορέα, για διασύνδεση της εφαρμογής με το αντίστοιχο μητρώο και την ασφαλή αυθεντικοποίηση των μελών του.