Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Εμπορική Συμφωνία με τις Ηνωμένες Πολιτείες
Η Ευρωπαϊκή Ένωση φαίνεται να αποδέχεται την επιβολή ενός βασικού δασμού 10% σε ορισμένα προϊόντα κατά τη διάρκεια των εμπορικών συνομιλιών με τις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Reuters. Αυτή η προσέγγιση υποδηλώνει μια ρεαλιστική στάση απέναντι στις ** εμπορικές εντάσεις ** και στα ανοιχτά ζητήματα που συνεχίζουν να υπάρχουν μεταξύ των δύο πλευρών. Η δυνατότητα οι εμπορικές συμφωνίες να περιλαμβάνουν αμοιβαίους δασμούς είναι πλέον πιο ορατή, με εκτιμήσεις που προτείνουν την επιβολή δασμών 10% από και προς τις δύο πλευρές.
Η τρέχουσα κατάσταση προκύπτει καθώς οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ σχετικά με τις εμπορικές πρακτικές συνεχίζονται. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, έχει προγραμματίσει την επιβολή εκτενών δασμών στους εμπορικούς συνεργάτες με στόχο τη μείωση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου αγαθών με την ΕΕ. Ο Αμερικανός υπουργός Εμπορίου, Χάουαρντ Λούτνικ, έχει επίσης αποκλείσει την πιθανότητα να μειωθούν οι δασμοί κάτω από το επίπεδο του 10% για τους λεγόμενους αμοιβαίους δασμούς που περιλαμβάνουν τα περισσότερα αγαθά που εξάγει η ΕΕ στις ΗΠΑ.
Ένας αξιωματούχος της ΕΕ, μιλώντας υπό την προστασία της ανωνυμίας, δήλωσε: «Είναι ένα δύσκολο θέμα, συνεχίζουμε να πιέζουμε, αλλά αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχουν καμία πρόθεση να αποδεχτούν μειώσεις». Κάτι που προσθέτει πίεση στις διαπραγματεύσεις είναι οι επιβολές δασμών που έχουν γίνει από τον Τραμπ το Απρίλιο, οι οποίες περιλαμβάνουν ποσοστά της τάξεως του 50% για χάλυβα και αλουμίνιο, 25% για αυτοκίνητα, και απειλές για πιθανές αυξήσεις δασμών και σε άλλα προϊόντα όπως φαρμακευτικά και ημιαγωγούς.
Εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία μέχρι τις 9 Ιουλίου, τα αμοιβαία ποσοστά για τα περισσότερα αγαθά θα μπορούσαν να αυξηθούν από 10% σε 50%. Αυτό το γεγονός έχει προκαλέσει σοβαρές ανησυχίες στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία είναι από τους πιο επηρεαζόμενους τομείς. Για παράδειγμα, ο κατασκευαστής Mercedes ανακοίνωσε την απόσυρση οικονομικών εκτιμήσεων, ενώ οι Stelantis και Volvo έχουν αναστείλει τις προβλέψεις τους για τις επόμενες δύο χρονιές.
Μερικοί παράγοντες της βιομηχανίας, ωστόσο, δείχνουν διάθεση για συμβιβασμό. Για τα αλκοολούχα ποτά, οι παράγοντες προτιμούν μια συμφωνία με δασμό 10% παρά την αβεβαιότητα που μπορεί να διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα. «Μπορεί να είναι 0%, μπορεί να είναι 10%, αν εφαρμοστεί διμερώς, μπορεί να διαχειριστεί, δεν θα καταστρέψει τις επιχειρήσεις», τόνισε ο Rob Van Gils, Διευθύνων Σύμβουλος της Hammero Aluminium Industries.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραμένει επισήμως εναντίον της επιβολής ενός ενιαίου δασμού, ωστόσο, ορισμένες πηγές στον κλάδο προτείνουν ότι η αποδοχή ενός τέτοιου δασμού θα μπορούσε να προσφέρει πλεονέκτημα στις διαπραγματεύσεις για ευαίσθητα ζητήματα όπως τα φαρμακευτικά προϊόντα και οι κανονισμοί βιωσιμότητας. Με ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα ύψους 236 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε σύγκριση με τις ΗΠΑ, η ΕΕ είναι πιο ευάλωτη σε πιθανές συνέπειες.
Τέλος, ο Τραμπ επιμένει ότι η ΕΕ δεν παρέχει «σωστή κατανόηση» των θεμάτων και επιθυμεί να περιλάβει κι άλλα ευαίσθητα ζητήματα στις συνομιλίες, όπως οι ψηφιακοί φόροι, τα πρότυπα τροφίμων και οι πωλήσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).