Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας του ΟΣΕ: Καινοτόμες Προσεγγίσεις στον Τομέα των Σιδηροδρόμων
Η καρδιά του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου χτυπά στο Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας του ΟΣΕ, όπου το ERTNews είχε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει αυτοψία. Ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά αυτού του κέντρου είναι το σύστημα γεωεντοπισμού, γνωστό ως Hellenic Positioning System (HEPOS). Το HEPOS διασφαλίζει την ακριβή παρακολούθηση της θέσης και της ταχύτητας κάθε τρένου, σε πραγματικό χρόνο, καλύπτοντας το συνολικό μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου που ανέρχεται σε περίπου 2.000 χιλιόμετρα.
Η πρώτη αμαξοστοιχία του ΟΣΕ εξοπλισμένη με το σύστημα HEPOS έχει ολοκληρώσει τρεις μήνες δοκιμών σε 60 δρομολόγια της κεντρικής γραμμής Αθήνα–Θεσσαλονίκη. Αυτό το σύστημα επιτρέπει στους χειριστές του κέντρου εποπτείας κυκλοφορίας να εντοπίζουν τη θέση του συρμού με απόκλιση μόλις 5 εκατοστών, καθώς και να προειδοποιούν για οποιοδήποτε κίνδυνο, είτε μικρό είτε μεγάλο.
Δοκιμές και Υποδομές
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μοιράστηκε τις εμπειρίες του σχετικά με το νέο σύστημα HEPOS κατά την διάρκεια συνέντευξης στο ERTNews. Δήλωσε: «Έχουμε κάνει δοκιμαστικές διαδρομές ώστε να τεστάρουμε ταχύτητα, ανέμους, σήραγγες, ανθεκτικότητα σε διάφορα επίπεδα. Έχει διορθωθεί μία σειρά από λειτουργίες και είμαστε σε θέση σήμερα, έχοντας εγκατεστημένο το σύστημα στο κέντρο τηλεδιοίκησης Αθηνών, να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε τις εκπαιδεύσεις και τις εγκαταστάσεις στα υπόλοιπα τρένα».
Σε περίπτωση διακοπής κυκλοφορίας ή καθυστερήσεων, το σύστημα HEPOS ειδοποιεί αυτόματα το κέντρο ελέγχου. Η λειτουργία του περιλαμβάνει επίσης ενεργοποίηση συναγερμού σε περιπτώσεις κρίσιμων συμβάντων. Περισσότερο από αυτό, το σύστημα μπορεί να μεταδίδει ζωντανά τις εικόνες που βλέπει ο μηχανοδηγός στο κέντρο εποπτείας, παρέχοντας κρίσιμες πληροφορίες στους χειριστές σχετικά με πιθανές καθυστερήσεις ή διακοπές δρομολογίων.
Προηγμένες Τεχνολογίες και Ασφάλεια
Η υποδομή του συστήματος περιλαμβάνει ενενήντα οκτώ επίγειους σταθμούς που διορθώνουν το σήμα μέσω τριγωνοποίησης, διασφαλίζοντας ακριβή και συνεχόμενη παρακολούθηση του κάθε συρμού. Υπάρχει, επιπλέον, διασύνδεση με κάμερες που βρίσκονται στις σήραγγες, και δυνατότητα αποστολής προειδοποιήσεων σε περίπτωση που δεν υπάρχει φύλακας σε ισόπεδες διαβάσεις.
Μία από τις πιο εντυπωσιακές δυνατότητες του HEPOS είναι η ικανότητα αναπαραγωγής του ιστορικού των διαδρομών με όλα τα πλήρη στοιχεία του κάθε δρομολογίου και του προσωπικού ασφαλείας που ενεπλάκη, κάτι που είναι εξαιρετικά χρήσιμο για την διερεύνηση περιστατικών καθώς και για την αξιολόγηση του προσωπικού.
Αναμενόμενη Εκπαίδευση και Εγκατάσταση
Ο προϊστάμενος του Κέντρου Κυκλοφορίας Αθηνών, Νίκος Μπορομπόκας, επισήμανε τη σημασία της ασφάλειας: «Εμείς αυτό που επιδιώκουμε σαν κυκλοφορία και σαν κέντρο είναι η ασφάλεια. Το επόμενο στάδιο είναι η ακρίβεια της αμαξοστοιχίας, το πού ακριβώς βρίσκεται». Μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να ολοκληρωθεί η εκπαίδευση του προσωπικού που θα αναλάβει τη λειτουργία του συστήματος, με στόχο την τοποθέτησή του σε 162 συρμούς.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Κοβός