Η Νέα Εποχή του Καταναλωτή στην Ελλάδα
Μέσα σε ένα περιβάλλον έντονης οικονομικής πίεσης και αυξήσεων τιμών, έχει δημιουργηθεί μια νέα κατηγορία καταναλωτών που δίνει μεγαλύτερη σημασία στις τιμές των προϊόντων. Οι Έλληνες καταναλωτές περιορίζουν τις αγορές τους και επιλέγουν προσεκτικότερα, στρεφόμενοι συχνά προς προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ή πιο οικονομικές επιλογές. Αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά τους δεν είναι απλώς μια παρένθεση, αλλά διαδικασία που προαναγγέλλει μια νέα πραγματικότητα στην ελληνική αγορά.
Ο Γεώργιος Μπάλτας, καθηγητής στο Τμήμα Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε δηλώσεις του στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, έχει επισημάνει ότι οι έρευνες που πραγματοποιούνται δείχνουν μια σαφή στροφή στις καταναλωτικές συνήθειες. «Ο αναβαθμισμένος ρόλος της τιμής στις αποφάσεις των καταναλωτών είναι πλέον πασιφανής. Η αγοραστική δύναμη υποχωρεί και οι καταναλωτές επικεντρώνονται στο κόστος των προϊόντων» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Οι καταναλωτές τείνουν να δίνουν ακόμα μεγαλύτερη σημασία στην τιμή, οδηγώντας σε μείωση της κατανάλωσης βασικών αγαθών και υπηρεσιών λόγω των αυξήσεων. Μελέτες αποκαλύπτουν ότι ποσοστά καταναλωτών που κυμαίνονται από το 16% έως το 56% δηλώνουν ότι μειώνουν τις αγορές τους. Αυτή η αλλαγή δημιούργησε μια νέα συμπεριφορά που είναι πλέον περισσότερο οργανωμένη και προσεκτική, με τους καταναλωτές να στρέφονται σε σταθερά φθηνότερες επιλογές.
Ο κ. Μπάλτας τονίζει ότι η τριετία της αυξανόμενης ακρίβειας έχει οδηγήσει σε παρατηρήσιμες ανατροπές. Το μηνιαίο κόστος κάλυψης των βασικών αναγκών εμφανίζεται να υπερβαίνει το διαθέσιμο εισόδημα, προκαλώντας οικονομική πίεση σε πολλές οικογένειες. Χωρίς αμφιβολία, οι ανατιμήσεις στα είδη διατροφής (32%), στην ένδυση και υπόδηση (22%) και στην κατοικία (24%) έχουν μεταλλάξει τη σχέση των καταναλωτών με την κατανάλωση.
Οι καταναλωτές δείχνουν πλέον μεγαλύτερη ευαισθησία στις τιμές, δημιουργώντας αρνητική στάση απέναντι σε εταιρείες που θεωρούν ότι αδιαφορούν ή κερδοσκοπούν. Η έλλειψη στρατηγικών που να ενισχύουν άμεσα την αγοραστική δύναμη των πολιτών ωθεί τους καταναλωτές σε επιλογές που εξοικονομούν χρήματα και χρόνο.
Η Εξοικονόμηση Χρημάτων στις Διακοπές
Μια πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκαλύπτει ότι οι Έλληνες καταναλωτές αναζητούν τρόπους να εξοικονομήσουν χρήματα ακόμη και κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Αυτή η τάση οφείλεται κυρίως στο περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα και το αυξημένο κόστος μετακίνησης και διαμονής. Οι περισσότεροι καταναλωτές προγραμματίζουν γεύματα στον χώρο της διαμονής τους και αποφεύγουν την εστίαση.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 52% των ερωτηθέντων δεν σχεδιάζει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, ενώ το 48% σκοπεύει να ταξιδέψει, αν και συχνά με περιορισμούς. Το ποσοστό των ατόμων που θα επιλέξουν να μείνουν σε εξοχικές κατοικίες, ενοικιαζόμενα δωμάτια ή σούπερ μάρκετ δείχνει την τάση για πιο οικονομικές επιλογές.
Πάνω από το 50% δηλώνει ότι μαγειρεύει συχνά στις διακοπές του και παρατηρείται αύξηση στη δαπάνη για αντισηπτικά και υγιεινές επιλογές. Το 60% του κοινού προμηθεύεται τρόφιμα από φούρνους και αρτοποιεία, αντιμετωπίζοντας την οικονομική πίεση με πιο εναλλακτικές και οικονομικές προσεγγίσεις.
Συνολικά, η νέα κατανάλωση αντικατοπτρίζει την ανάγκη για οικονομική εγκράτεια στις διακοπές, όπου οι καταναλωτές προσπαθούν να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα διαθέσιμα έσοδά τους, δείχνοντας προτίμηση σε τοπικά προϊόντα και υπηρεσίες που συμβάλλουν στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας.