Η «Οικογένεια Τένεμπαουμ» του Wes Anderson: Μια Νέα Προβολή και Συζήτηση
Το 1999, μια σειρά από αμερικάνικες ταινίες ανήγγειλαν το τέλος μίας εποχής για τον άνθρωπο του 20ού αιώνα, όπως τον γνωρίζαμε, με χαρακτηριστικά παραδείγματα την ταινία American Beauty, το Fight Club, και φυσικά το εμβληματικό The Sopranos στη μικρή οθόνη. Αυτές οι δημιουργίες σηματοδότησαν την απουσία του κλασικού ήρωα, όπως απεικονίζεται στο The Sixth Sense με τον Bruce Willis. Ήταν η αρχή του ερωτήματος: πώς θα έμοιαζε ο ήρωας του 21ου αιώνα;
Ο Wes Anderson φαίνεται να αναζητά την απάντηση στο The Royal Tenenbaums (2001), με την χαρακτηριστική του σαρκαστική ελαφρότητα και την παιγνιώδη διάθεση που χαρακτηρίζει τον κινηματογράφο του. Οι ήρωες της ταινίας είναι εκκεντρικοί και ασυνήθιστοι, αλλά ταυτόχρονα πιο κοινοί από όσο νομίζουν. Είναι εγωπαθείς και εγκλωβισμένοι στις ανασφάλειές τους, υποφέροντας από μία παράδοξη αρμονία που συνδυάζει τη μεγαλοαστική ανία με την μικροαστική υπερδιέγερση. Το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι η αδυναμία ενηλικίωσης και η καταδίκη σε συναισθηματική ανωριμότητα.
Καθώς διαρκώς αυτοαναφορτούνται, οι ήρωες αυτοί αδυνατούν να ξεχωρίσουν τη σαρκαστική από την ειλικρινή διάθεση. Η νοσταλγία τους για καταστάσεις και ευκαιρίες που ποτέ δεν βίωσαν, τους στοιχειώνει και τούς προκαλεί συνεχές άγχος. Αν και φαινομενικά έχουν τα πάντα, η απόλυτη «ελευθερία επιλογών» που προσφέρει ο μεταμοντέρνος αμερικανικός καπιταλισμός δεν καταφέρνει να τους γεμίσει με χαρά και ευτυχία. Αντιθέτως, η ευδαιμονία τους έρχεται μόνο μέσα από μια διαστρεβλωμένη αυτοϊκανοποίηση.
Η οικογένεια Tenenbaum ενσαρκώνει το σύγχρονο ανικανοποίητο και καταθλιπτικό υποκείμενο του 21ου αιώνα, μέσα από την οικογενειακή τραγικωμωδία. Αυτή η δυσλειτουργία, με την νοσταλγική της προδιάθεση, αναπαράγει τον εαυτό της και δημιουργεί μια παράδοξη, ειρωνική ομαλότητα. Έτσι, η οικογένεια αποτυπώνεται ως ένα βραχυκύκλωμα συναισθημάτων και καταστάσεων, έναν όρο που μπορεί να βρει κανείς στο έργο «Κάτι τρέχει με την οικογένεια» του Δημήτρη Παπανικολάου.
Η ταινία περιλαμβάνει πλήθος διακειμενικών αναφορών που συνδέουν την αμερικανική και την ευρωπαϊκή παράδοση, συνδυάζοντας στοιχεία από τα Magnificent Ambersons του Orson Welles και τη Μπούντενμπροκ του Thomas Mann με την επιρροή του J.D. Salinger, ο οποίος είχε επηρεαστεί από τη γαλλική Nouvelle Vague. Το The Royal Tenenbaums χαρακτηρίζεται, έως και σήμερα, ως μια υπερ-στυλιζαρισμένη σαπουνόπερα που συνοψίζει το μεταμοντέρνο αριστούργημα του αμερικανικού indie κινηματογράφου, δημιουργώντας ένα ανεξάντλητο και εξαιρετικά αστείο αίνιγμα.
Συζήτηση και Είσοδος
Η ταινία του Wes Anderson θα προβληθεί στον θερινό κινηματογράφο Παναθήναια (Μαυρομιχάλη 165) την Τετάρτη 11 Ιουνίου, στις 21:00. Μετά την προβολή, θα ακολουθήσει συζήτηση με τον κριτικό Αλέξανδρο Παπαγεωργίου. Η γενική είσοδος για την εκδήλωση είναι 7 ευρώ.
Για να κλείσετε το εισιτήριό σας, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα διαχείρισης εισιτηρίων.