Σημαντική Συνεισφορά του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στην Ελληνική Οικονομία
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών προσφέρει μια καταλυτική ώθηση στην ελληνική οικονομία, με τη συνεισφορά του να ανέρχεται σε 3,3 δισ. ευρώ για το έτος 2023. Αυτά τα στοιχεία προκύπτουν από έρευνα του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) σχετικά με τον οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο του αεροδρομίου της Αθήνας, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 35ου συνεδρίου ACI Europe στην Αθήνα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, ανέφερε ότι η αναγεννητική δυναμική του αεροδρομίου έχει επιπτώσεις στην οικονομία της χώρας, ακόμα και σε συνθήκες προκλήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η επιβατική κίνηση το 2023 παρουσιάζει αύξηση 10% σε σύγκριση με το 2019, ενώ για το 2024 αναμένονται επιπλέον αυξήσεις 13,5% σε σύγκριση με το 2023. Επιπλέον, δραστηριότητες του αεροδρομίου θα ενισχύσουν περαιτέρω την κίνηση κατά 8% το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Η γεωργή ανάπτυξη του αερολιμένα και το νέο πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 1,3 δισ. ευρώ δημιουργούν τις υποδομές που απαιτούνται για να υποδεχθούν πάνω από 40 εκατ. επισκέπτες το χρόνο. Ο κ. Παράσχης εξήγησε ότι το αεροδρόμιο δεν είναι απλά μια υποδομή μεταφορών, αλλά έχει εξελιχθεί σε ένα ζωντανό κομμάτι της τοπικής κοινωνίας και της εθνικής οικονομίας.
Αξιολόγησε επίσης την κατάσταση σχετικά με την κρίση στη Μέση Ανατολή ως διαχειρίσιμη, σημειώνοντας ότι οι αφίξεις από το Ισραήλ και την ευρύτερη περιοχή προγραμματίστηκαν να ξεπεράσουν το 1 εκατ. για το 2025, με 500.000 επισκέπτες να έχουν ήδη επισκεφθεί την Αθήνα.
Ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, τόνισε ότι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» παρουσίασε τη ταχύτερη ανάκαμψη σε σύγκριση με άλλα αεροδρόμια της Ευρώπης, πολλά εκ των οποίων δεν κατάφεραν να επανέλθουν στα επίπεδα προ της πανδημίας. Ο κ. Βέττας ανέφερε ότι η μελέτη του αεροδρομίου αποτυπώνει για πρώτη φορά την επίδραση των δραστηριοτήτων του στην οικονομία μετά την πανδημία, κατατάσσοντάς την μεταξύ των κορυφαίων στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, η συνολική επίδραση του αεροδρομίου στην ελληνική οικονομία το 2023 ανέρχεται σε 3,3 δισ. ευρώ, ποσοστό που αντιστοιχεί γύρω στο 1,5% του ΑΕΠ. Από αυτή τη συνεισφορά, περίπου 800 εκατ. ευρώ προέρχονται από τη διασύνδεση με προμηθευτές και λίγο πάνω από 800 εκατ. ευρώ αφορούν τις προκαλούμενες επιδράσεις στην οικονομία.
Όσον αφορά τις θέσεις εργασίας, η συνολική συνεισφορά των δραστηριοτήτων του αεροδρομίου αντιστοιχεί σε 50.000 θέσεις εργασίας, που αντιστοιχεί στο 1% της εγχώριας απασχόλησης. Από αυτές, οι 18.900 θέσεις είναι άμεσες, οι 17.200 είναι έμμεσες και οι 13.500 επηρεάζονται από τις δραστηριότητες του αεροδρομίου, με 4.700 θέσεις σε άμεση σχέση με την περιοχή των Μεσογείων.
Το Ελληνικό Δημόσιο συλλέγει περίπου 1,2 δισ. ευρώ από τα έσοδα του αεροδρομίου, εκ των οποίων τα 600 εκατ. ευρώ είναι άμεση συνεισφορά στα δημόσια έσοδα και τα υπόλοιπα προκύπτουν από συναφείς δραστηριότητες. Η μεγαλύτερη επίδραση στο ΑΕΠ προέρχεται από τον τομέα των αερομεταφορών και κυρίως σχετίζεται με την Αττική, όπου η συμβολή ανέρχεται σε 2,8 δισ. ευρώ, ή το 2,7% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο τουρισμός μέσω του αεροδρομίου αναμένεται να φτάσει τα 5 δισ. ευρώ το 2023, γεγονός που αντιστοιχεί στο 2,2% του συνολικού ΑΕΠ. Αθροιστικά, η συμβολή του αερολιμένα και του τουρισμού φτάνει τα 8,6 δισ. ευρώ.