Η Συνεισφορά των Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων στην Ποιότητα του Αέρα και της Ζωής
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βρίσκονται στο επίκεντρο της παγκόσμιας προσπάθειας για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στις πόλεις. Αυτά τα οχήματα αναγνωρίζεται ότι έχουν χαμηλότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον σε σχέση με τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς εκπέμπουν σημαντικά λιγότερους ρύπους κατά τη διάρκεια της κυκλοφορίας τους.
Μια εκτενής μελέτη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Αϊντχόφεν επιβεβαίωσε ότι τα ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να συμβάλλουν στην μείωση των εκπομπών CO₂. Παρόμοια αποτελέσματα ανέδειξε και η έρευνα του IFEU (Ινστιτούτο Ενεργειακής και Περιβαλλοντικής Έρευνας της Χαϊδελβέργης), η οποία αναφέρεται στο «Αποτύπωμα άνθρακα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων».
Μείωση Εκπομπών και Αυτοκινητιστική Απόδοση
Ένα καινούριο ηλεκτρικό όχημα που θα ταξινομηθεί το 2025 αναμένεται να παράγει 32% λιγότερες εκπομπές CO₂ κατά τη διάρκεια της ζωής του σε σύγκριση με ένα σύγχρονο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο. Αξιοσημείωτο είναι ότι η διαφορά αυτή είναι ακόμη μεγαλύτερη, φτάνοντας το 40%, όταν συγκρίνεται με αντίστοιχο βενζινοκίνητο όχημα.
Το αποτύπωμα άνθρακα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου προκύπτει πολύ πριν αυτό βγει στους δρόμους. Τα μεγαλύτερα οφέλη αναδεικνύονται κατά την χρησιμοποίησή τους, καθώς δεν εκπέμπουν ρύπους, κάτι που τα καθιστά ιδιαίτερα θετικά για την ποιότητα του αέρα στις αστικές περιοχές.
Ενεργειακή Αποτελεσματικότητα και Ρυθμιστικά Μέτρα
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι επίσης πιο αποδοτικά σε επίπεδο ενέργειας, διανύοντας τρεις έως τέσσερις φορές μεγαλύτερη απόσταση με την ίδια ποσότητα ενέργειας σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα. Επιπλέον, το αποτύπωμα ρύπων ενός ηλεκτρικού οχήματος εξαρτάται καθοριστικά από το μείγμα της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται. Όσο περισσότερη από αυτή την ενέργεια προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, τόσο μικρότερο είναι το αποτύπωμα άνθρακα του οχήματος.
Επιπλέον, η χωρητικότητα της μπαταρίας επηρεάζει επίσης το πόσο ουδέτερα είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως προς το CO₂. Μικρότερες μπαταρίες οδηγούν σε χαμηλότερο αποτύπωμα, ενώ μεγαλύτερο βάρος σημαίνει μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας κατά την οδήγηση.
Η Παραγωγή και Ανακύκλωση Μπαταριών
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Πανεπιστημίου του Αϊντχόφεν, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο εκπέμπει 75 κιλά CO₂ ανά κιλοβατώρα ισχύος κατά τη διάρκεια της παραγωγής του. Σχεδόν οι μισές εκπομπές άνθρακα κατά τη διάρκεια ζωής ενός ηλεκτρικού οχήματος προκύπτουν από την παραγωγή των μπαταριών. Αυτό καθιστά τις μπαταρίες έναν από τους κυριότερους παράγοντες για το αποτύπωμα άνθρακα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Βεβαίως, οι υπόλοιπες διαδικασίες στην αλυσίδα εφοδιασμού απαιτούν επίσης ενέργεια, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής πρώτων υλών, όπως η εξόρυξη σπάνιων μετάλλων. Το αποτύπωμα άνθρακα μπορεί να μειωθεί αν ληφθούν υπόψη οι διαδικασίες ανακύκλωσης και η δεύτερη ζωή των μπαταριών.
Σήμερα, οι μπαταρίες υψηλής τάσης ανακυκλώνονται προκειμένου να ξαναχρησιμοποιηθούν οι πρώτες ύλες, όπως το κοβάλτιο, το νικέλιο, ο χαλκός και το λίθιο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ορίσει κριτήρια βιωσιμότητας για την ανακύκλωση αυτών των μπαταριών, ενώ οι μπαταρίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για στατική χρήση, όπως η αποθήκευση ενέργειας σε κατοικίες. Τα επόμενα χρόνια, οι συγκεκριμένες μπαταρίες αναμένεται να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο ως βασικές πηγές αποθήκευσης, συμβάλλοντας στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος.