Ήταν το μακρινό 2008, όταν η (τότε) ΕΘΕΛ και νυν ΟΣΥ υπέγραφε τις συμβάσεις για την (τελευταία) μεγάλη προμήθεια αστικών λεωφορείων (220 mini bus, 100 αρθρωτών λεωφορείων και 200 λεωφορείων φυσικού αερίου).
Χρειάστηκε να φτάσουμε στο 2023, ώστε, όπως όλα δείχνουν, να υπογραφούν οι συμβάσεις του επόμενου μεγάλου διαγωνισμού για την ανανέωση των αστικών λεωφορείων της Αθήνας, αλλά και της Θεσσαλονίκης, ο οποίος προσέλκυσε το ενδιαφέρον σημαντικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Ο διαγωνισμός, ο οποίος προκηρύχθηκε στα τέλη του 2021, εάν και αφορούσε αρχικά 750-770 λεωφορεία, χωρισμένα σε 5 επιμέρους τμήματα, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 383,5 εκατ. ευρώ, συνεχίζεται με 4 τμήματα και πλέον βρίσκεται στην τελική ευθεία.
Η εξέλιξη του διαγωνισμού για τα 650 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Στο πρώτο τμήμα του διαγωνισμού, τα 100 απλά υβριδικά αστικά λεωφορεία 12 μέτρων, κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ, δεν κατατέθηκε καμία προσφορά, οπότε κηρύχτηκε άγονος.
Ο διαγωνισμός συνεχίζεται για τα υπόλοιπα 4 τμήματα και συγκεκριμένα:
- Για την προμήθεια 200 απλών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 59 εκατ. ευρώ, προσφορές κατέθεσαν η ιταλική Industria Italiana Autobus και η IVECO, η οποία αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα από τον όμιλο Κοντέλλη.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου, το επόμενο διάστημα θα ανοίξουν οι τεχνικές προσφορές.
- Για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI και αρχικού προϋπολογισμού 43 εκατ. ευρώ, προσφορά κατέθεσε η IVECO.
Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Μεταφορών, η IVECO ανακηρύχτηκε προσωρινός ανάδοχος με προσφερόμενη τιμή μονάδας 385.000 ευρώ, πλέον Φ.Π.Α. και, συνολικά, 38,5 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ.
- Για την προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, προσφορές κατατέθηκαν από την Irizar που αντιπροσωπεύεται από τον όμιλο Σαρακάκη, την Van Hool που αντιπροσωπεύεται από τον όμιλο Σφακιανάκη, την IVECO και την BYD που αντιπροσωπεύεται από τον όμιλο Π. Πετρόπουλος.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου, το επόμενο διάστημα θα ανοίξουν οι τεχνικές προσφορές.
- Τέλος, για την προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 123,75 εκατ. ευρώ, προσφορές κατέθεσαν η Irizar, η BYD και η YUTONG που αντιπροσωπεύεται από τον όμιλο Κοπελούζου.
Για το τμήμα αυτό, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Μεταφορών, αποκλείστηκε η BYD (η εταιρεία υπέβαλε ένσταση) και συνεχίζουν IRIZAR και YUTONG.
Η βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς της YUTONG ήταν 146,181 μονάδες και της IRIZAR 128,65 μονάδες, ενώ τις επόμενες ημέρες αναμένεται η ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου.
Με γνώμονα τα ανωτέρω και εάν δεν σημειωθούν δικαστικές εμπλοκές, το αμέσως επόμενο διάστημα θα ανακηρυχθούν οι ανάδοχοι για τα 650 λεωφορεία και οι συμβάσεις θα αποσταλούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Επόμενος στόχος του υπουργείου Μεταφορών είναι η προκήρυξη και ενός νέου / νέων διαγωνισμών για την προμήθεια ακόμα 650 λεωφορείων και μάλιστα, εξετάζεται και η προμήθεια λεωφορείων υδρογόνου.
capital.gr