Αλλαγές στις Τουριστικές Συνήθειες των Ελλήνων το Καλοκαίρι του 2025
Μία σαφής τάση εξοικονόμησης χρημάτων από τους Έλληνες καταναλωτές στις διακοπές του 2025 επιβεβαιώνεται από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η μελέτη, που διεξήχθη τον Ιούνιο του 2025 με δείγμα 800 ατόμων από όλη την Ελλάδα, καταδεικνύει την τάση των καταναλωτών να επιλέγουν περισσότερο οικονομικές και προσιτές μορφές διακοπών.
Η πλειοψηφία του κοινού έχει γυρίσει την πλάτη στις παραδοσιακές μορφές διαμονής και επιλέγει εξοχικές κατοικίες και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Οι καταναλωτές προτιμούν να προετοιμάζουν μόνοι τους τα γεύματα στον χώρο διαμονής τους, αποφεύγοντας έτσι τα έξοδα εστίασης, και στρέφονται στην αγορά τροφίμων από σούπερ μάρκετ και τοπικές αγορές.
Σύμφωνα με την έρευνα, 52% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι δεν σκοπεύει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, γεγονός που μπορεί να είναι αποτέλεσμα οικονομικών πιέσεων ή άλλων προσωπικών παραγόντων. Αντίθετα, το 48% σκοπεύει να ταξιδέψει, με 33% εξ αυτών να σχεδιάζουν περιορισμένα ταξίδια, ενώ το 14% δηλώνει ότι θα ταξιδέψουν όπως κάθε χρόνο. Οι περισσότεροι από αυτούς που προγραμματίζουν διακοπές υπολογίζουν ότι θα απουσιάσουν για 8 έως 14 ημέρες, με τον μέσο όρο διαμονής να διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες.
Η προτίμηση των καταναλωτών για εξοχικές κατοικίες είναι επίσης σημαντική, με 31% να επιλέγει αυτή τη μορφή φιλοξενίας. Το 21% επιλέγει ενοικιαζόμενα δωμάτια, ενώ μόλις το 7% επιλέγει ξενοδοχεία. Αυτή η τάση υποδηλώνει μια γενικότερη στροφή προς πιο οικονομικούς προορισμούς, με την ηπειρωτική Ελλάδα και τις παραθαλάσσιες περιοχές να συγκεντρώνουν την πλειοψηφία των προτιμήσεων, φτάνοντας το 60%.
Ως προς τις καταναλωτικές συνήθειες κατά τη διάρκεια των διακοπών, σημαντικό είναι το γεγονός ότι το 50% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι μαγειρεύει συχνά κατά τη διάρκεια των διακοπών, ενώ το 62% επισκέπτεται σούπερ μάρκετ. Το 71% δήλωσε ότι επισκέπτεται επίσης φούρνους και αρτοποιεία. Όσον αφορά την προτίμηση των προϊόντων, το 53% των καταναλωτών αναφέρει ότι προτιμά να αγοράζει τοπικά προϊόντα, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την τοπική οικονομία και επιδιώκοντας αυθεντικές γεύσεις.
Δαπάνες κατά τη διάρκεια των διακοπών
Η έρευνα δείχνει ότι οι συμμετέχοντες ξοδεύουν κατά μέσο όρο 24 ευρώ για τουριστικά είδη και 25 ευρώ για μη τουριστικά είδη, ενώ σημαντική αύξηση καταγράφεται στην κατηγορία των τροφίμων εκτός εστίασης, ανέρχεται σε 153 ευρώ. Οι δαπάνες αυτές επιβεβαιώνουν την αυξανόμενη προτίμηση στο μαγείρεμα εντός των καταλυμάτων και οι γενικές δαπάνες ξεπερνούν τα 200 ευρώ.
Το 61% του κοινού τονίζει ότι θα μειώσει τη δαπάνη του για αγορές φέτος, με το 68% να υποδεικνύουν ότι το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα είναι ο κύριος περιοριστικός παράγοντας. Αντίστοιχα, το αυξημένο κόστος εισιτηρίων και διαμονής επηρεάζει 32% και 30% των ερωτηθέντων αντίστοιχα. Οι παράγοντες αυτοί προδιαγράφουν τη στροφή προς πιο οικονομικές επιλογές διαμονής και την αύξηση της προετοιμασίας γευμάτων από τους καταναλωτές, υιοθετώντας έτσι ένα πνεύμα οικονομικής εγκράτειας στις διακοπές.
Σημαντική είναι και η προτίμηση στους τόπους προμήθειας τροφίμων, με το 60% των ερωτηθέντων να αναφέρει ότι προμηθεύεται τρόφιμα από φούρνους, ενώ οι μεγάλες και μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατατάσσονται σε υψηλά ποσοστά με 48% και 43% αντίστοιχα. Αυτή η υβριδική καταναλωτική στάση καταδεικνύει τη διάθεση των Ελλήνων να διατηρούν οικονομία, ενώ ταυτόχρονα επιθυμούν ποιοτικά και φρέσκα προϊόντα.