Με χαρούμενη και εορταστική διάθεση ο θίασος και οι συντελεστές της παράστασης «Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» έκοψαν την πρωτοχρονιάτικη πίτα, παρουσία της Αντιπροέδρου του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού Σοφίας Κουνενάκη Εφραίμογλου, του Διευθύνοντος Συμβούλου Δημήτρη Εφραίμογλου και του Καλλιτεχνικού Διευθυντή Θρασύβουλου Γιάτσιου, στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». Οι παραστάσεις για το θεατρικό έργο «Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» του Γρηγορίου Ξενόπουλου συνεχίζονται στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», από Τετάρτη έως και Κυριακή. Τη σκηνοθεσία του κλασικού ελληνικού έργου, που θεωρείται το αριστούργημα του Γρηγορίου Ξενόπουλου, υπογράφει ο Πέτρος Ζούλιας και τον ρόλο της Κοντέσσας Βαλέραινας υποδύεται η ηθοποιός Νένα Μεντή. Η Μαρία Κανελλοπούλου υποδύεται τον ρόλο της οικονόμου, ο Νίκος Νίκας τον γιο Κόντε Βαλέρη, ενώ η Βασιλική Τρουφάκου ερμηνεύει τον ρόλο της νεαρής νύφης. Μαζί τους, οι ηθοποιοί: Δημήτρης Καπετανάκος, Δημήτρης Αριανούτσος, Μαριάννα Τουντασάκη, Γιώργος Λόξας, Φαίη Φραγκαλιώτη, Άννα-Μαρία Κατσουλάκη. Λίγα λόγια για το έργο: Το έργο διαδραματίζεται στη Ζάκυνθο και αποτελεί τη θεατρική διασκευή ενός μικρού θεατρικού διηγήματος, με τον ομώνυμο τίτλο. Στην άλλοτε αρχοντική οικογένεια των Βαλέρηδων, μόνο η γριά Βαλέραινα γνωρίζει τη συνταγή που γιατρεύει μια αρρώστια των ματιών. Έχει ορκιστεί, ότι θα την κρατήσει μυστική και θα παρέχει το φάρμακο αφιλοκερδώς, σε όποιον το έχει ανάγκη. Μόνο από Βαλέραινα σε Βαλέραινα μπορεί να κληρονομηθεί το γιατρικό, η παράδοση του οποίου κρατάει πάνω από διακόσια πενήντα χρόνια και για να τεθεί σε ισχύ θα πρέπει να δοθεί πριν πεθάνει η Βαλέραινα. Η φτώχεια όμως έρχεται να κλονίσει την οικογένεια και να δοκιμάσει τη στάση των ηρώων απέναντι στο χρήμα και τις ηθικές αξίες. Η Βαλέραινα δέχεται σωρεία δελεαστικών προτάσεων για την πώληση του μυστικού. Μία εσωτερική πάλη μεταξύ ανάγκης και ηθικού χρέους ξεκινάει, με το γιατρικό να αποτελεί την αιτία σύγκρουσης των ηρώων και τον Ξενόπουλο να δίνει μία μεγαλοφυή λύση.Η στάση των ηρώων απέναντι στα ηθικά ιδεώδη αποτελεί τον κεντρικό άξονα του ζακυνθινού, γεμάτου σασπένς και με ανατροπές, αστικού δράματος. Στις δύσκολες στιγμές, η αξία της τιμής και της αξιοπρέπειας έρχεται αντιμέτωπη με την ανάγκη και το χρήμα. H απόφαση της Κοντέσσας Βαλέραινας είναι καθοριστική για το μέλλον της οικογένειας των Βαλέρηδων. Το ζήτημα που θίγει ο Ξενόπουλος στο έργο του παραμένει επίκαιρο, με την αρετή της αξιοπρέπειας από τη μία πλευρά και τη διαφθορά του χρήματος από την άλλη να βρίσκονται στο επίκεντρο του έργου. Ο ίδιος ο συγγραφέας έχει χαρακτηρίσει «Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας» ως «το καλύτερο έργο της ζωής του». Σπουδαίες ηθοποιοί του ελληνικού θεάτρου, όπως η Ευαγγελία Παρασκευοπούλου, η Μαρίκα Κοτοπούλη, η Κυβέλη και η Άννα Συνοδινού έχουν ερμηνεύσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο και το έργο έχει σημειώσει τεράστια επιτυχία. «…Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας το συνέλαβα νέος, το έγραψα άντρας, το ξανάγραψα μεσόκοπος, το τελείωσα σχεδόν γέρος. Είναι το έργο όλης μου της ζωής. Ό,τι μ’ αρέσει προπάντων σ’ αυτό, είναι η ευγένεια κι η πρωτοτυπία του μύθου, -ποτέ μου δεν ξαναβρήκα θέμα παρόμοιο ούτε στη Φιλολογία μας υπάρχει, ούτε στο ξένο Θέατρο θα μπορούσε κανείς να βρει εύκολα κάτι που να του μοιάζη- κι η αυστηρότης, η συμμετρία της δραματικής μορφής. Είναι κάτι βαθιά Ζακυνθινό, μα συγχρόνως και βαθιά Ελληνικό. Και μπόρεσα να το σφικτοδέσω, να το βάλω όλο σε μιά μεγάλη πράξη, χωρισμένη απλά και φυσικά σε τρία μικρά μέρη, γιατί το δράμα αρχίζει το πρωΐ, στον ίδιο πάντα τόπο, τελειώνει το βράδυ. Εκείνο που λέμε «σκηνική οικονομία» σε κανένα μου έργο δε φαίνεται τελειότερο· και μπορεί κανείς να προσέξη μόνο στα μπαινοβγάλματα των προσώπων στη σκηνή που είναι ο σκόπελος όχι μόνο των αρχαρίων… Έπειτα δεν έχει ούτε μια λέξη παραπάνω, που να μη χρειάζεται δηλαδή απολύτως στην εξέλιξη του μύθου, στην πρόοδο του δράματος και συγχρόνως στο χαρακτηρισμό των προσώπων. Όλ’ αυτά χωρίς περιττό στολίδι, χωρίς θεατρικό κόλπο κανένα. «Με τα λιτότερα δραματικά μέσα», παρατηρεί ένας κριτικός…» Γρηγόριος Ξενόπουλος, Από τον Πρόλογον του 1918 |
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας Σκηνικά: Μαρία Φιλίππου Κοστούμια: Νίκος Χαρλαύτης Μουσική: Μίνως Μάτσας Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάννα Τουντασάκη Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Κατερίνα Σβορώνου Φωτογραφίες: Γιώργος Καβαλιεράκης Γραφιστική Επιμέλεια: Πέτρος Παράσχης Επιμέλεια Προγράμματος: Ιάσων Τριανταφυλλίδης Για το τραγούδι «ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΟΥ» της παράστασης, τη μουσική έγραψε ο Μίνως Μάτσας, τους στίχους η Σοφία Καψούρου και το ερμηνεύει ο Γιώργος Λόξας.ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ: Νένα Μεντή Κοντέσσα Βαλέραινα Νίκος Νίκας Μανώλης Κόντε Βαλέρης, γιος της Κοντέσσας Βαλέραινας Βασιλική Τρουφάκου Τασία, γυναίκα Μανώλη Κόντε Βαλέρη Δημήτρης Καπετανάκος Τζώρτζης Πάπουζας, Έμπορος Δημήτρης Αριανούτσος Γιος του Μανώλη και της Τασίας, Εγγονός της Βαλέραινας Μαριάννα Τουντασάκη Φάντασμα Γιώργος Λόξας Γείτονας Φαίη Φραγκαλιώτη Κοπέλα Α Άννα-Μαρία Κατσουλάκη Κοπέλα Β Τον ρόλο της Όρσολας υποδύεται η Μαρία Κανελλοπούλου ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:Τετάρτη και Πέμπτη, στις 19:30Παρασκευή και Σάββατο, στις 21:00Κυριακή, στις 19:00ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:VIP: 50€, Ζώνη Α: 40€, Ζώνη Β: 30€, Ζώνη Γ: 25€, Ζώνη Δ: 25€, Πλαϊνές Θέσεις: 14€, Θεωρείο Α: 14€, Θεωρείο Β: 12€Ισχύουν ειδικές τιμές για Α.Μ.Ε.Α., φοιτητές, νέους έως 26 ετών & ανέργουςΕιδικές τιμές για ομαδικές κρατήσεις (από 20 άτομα και πάνω) και οικογενειακά εισιτήρια ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:Στα ταμεία του Θεάτρου (Πειραιώς 254, Ταύρος 177 78)Στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://tickets.theatron254.gr/Τηλεφωνικά, στο 212 254 0300ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 20 ΑΤΟΜΩΝ:Τμήμα Κρατήσεων και Εισιτηρίων «Ελληνικού Κόσμου»: Τ. 212 254 0300, Κ. 698 254 0300, e-mail: tameio@hellenic-cosmos.gr«ΘΕΑΤΡΟΝ» Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» Πειραιώς 254, Ταύρος 177 78 Τ. 212 254 0300 www.theatron254.gr Διατίθεται δωρεάν χώρος στάθμευσης |