Καταγγελία για Χρεώσεις Χειραποσκευών: Το Δίκαιο των Επιβατών
Το ζήτημα της χρέωσης των χειραποσκευών στα αεροπλάνα έχει γίνει αντικείμενο δημόσιας καταγγελίας από την Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών BEUC και 16 οργανώσεις σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της ΕΚΠΟΙΖΩ. Η πρόεδρος της ελληνικής οργάνωσης καταναλωτών, Παναγιώτα Καλαποθαράκου, επισήμανε ότι οι εν λόγω πρακτικές παραβιάζουν απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ, σύμφωνα με την οποία οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να μεταφέρουν μία χειραποσκευή εύλογου βάρους και διαστάσεων χωρίς επιπλέον κόστος, στο πλαίσιο της τιμής του εισιτηρίου.
«Αυτές οι πρακτικές συνιστούν αθέμιτη εμπορική συμπεριφορά και επηρεάζουν αρνητικά τους καταναλωτές», δήλωσε η κα Καλαποθαράκου κατά τη διάρκεια της εκπομπής «Συνδέσεις». Επεσήμανε ότι πολλοί επιβάτες αιφνιδιάζονται όταν φτάνουν στο αεροδρόμιο και αντιμετωπίζουν κρυφές χρεώσεις που θεωρούνται αδικαιολόγητες.
Προτάσεις κατά της Χρέωσης
«Ζητούμε από την Κομισιόν να διασφαλίσει το δικαίωμα κάθε επιβάτη να μεταφέρει δωρεάν μία χειραποσκευή, καταργώντας οριστικά αυτή την αθέμιτη πρακτική», δήλωσε η κα Καλαποθαράκου. Υπογράμμισε τη σημασία της πρόσφατης απόφασης του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, η οποία αναγνωρίζει το δικαίωμα των καταναλωτών να μεταφέρουν μία χειραποσκευή χωρίς επιπλέον χρεώσεις. Ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να παρέμβει και να επιβάλει τη νομιμότητα.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ ζητά επιπλέον από την Κομισιόν να καθορίσει σαφώς τι σημαίνει «εύλογο βάρος και διαστάσεις», ώστε να σταματήσει η διαφορετική ερμηνεία των όρων από τις αεροπορικές εταιρείες. «Πολλές εταιρείες προσδιορίζουν ένα πλαίσιο διαστάσεων, όπως 50x45x25 εκατοστά, αλλά στην πράξη απορρίπτουν ακόμη και αυτές τις αποσκευές», σημείωσε η κ. Καλαποθαράκου.
Η ίδια αναφέρθηκε στην Ισπανία, η οποία έχει επιβάλει αυστηρές κυρώσεις κατά αυτών των πρακτικών, καθώς πέντε ισπανικές εταιρείες αντιμετώπισαν πρόστιμα ύψους 179 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι Επιπτώσεις για τους Επιβάτες
Η κ. Καλαποθαράκου επεσήμανε ότι οι επιβάτες συχνά αντιμετωπίζουν απογοήτευση και αβεβαιότητα όσον αφορά τα δικαιώματά τους. Τα ανακοινωθέντα χρεώσεις και οι ασαφείς πολιτικές προκαλούν σύγχυση και οδηγούν σε αναγκαίες προετοιμασίες που δεν είναι δίκαιες για τους επιβάτες. Είναι κρίσιμο οι καταναλωτές να είναι ενημερωμένοι για τα δικαιώματά τους και να διεκδικούν τα συμφέροντά τους.
Η επικείμενη αναθεώρηση του κανονισμού σχετικά με τους επιβάτες αναμένεται να είναι καταλυτική. Τα αποτελέσματα αυτής της αναθεώρησης θα μπορούσαν να αποτρέψουν τις αθέμιτες χρεώσεις στο μέλλον και να διασφαλίσουν μια πιο διαφανή και δίκαιη εμπειρία ταξιδιού για όλους τους επιβάτες.