Εκστρατεία του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. για τη Χρήση Κράνους
Κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας της εκστρατείας «Μηδενικής ανοχής στη μη χρήση κράνους», που υλοποίησαν η Τροχαία και άλλες αστυνομικές υπηρεσίες σε όλη την Ελλάδα, διαπιστώθηκε ότι ένας στους έξι οδηγοί και επιβάτες δικύκλων κινήθηκαν χωρίς προστατευτικό κράνος. Η εν λόγω εκστρατεία πραγματοποιείται στο πλαίσιο των νέων διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), με σκοπό την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας.
Οι έλεγχοι εστιάστηκαν κυρίως σε οδηγούς και επιβάτες δικύκλων, διανομείς (ντελίβερι), καθώς και σε χρήστες ηλεκτρικών πατινιών (Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων- Ε.Π.Η.Ο.). Το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. ανακοίνωσε ότι, στο πλαίσιο ειδικού επιχειρησιακού σχεδίου, πραγματοποιήθηκαν πανελλαδικά 25.817 έλεγχοι, με αποτέλεσμα τη βεβαίωση 3.378 παραβάσεων. Από αυτές, 249 αφορούσαν εργαζόμενους σε υπηρεσίες διανομής, ενώ 581 αφορούσαν επιβάτες.
Ειδικότερα, οι 3.202 παραβάσεις αφορούσαν οδηγούς δίκυκλων (εκ των οποίων 245 ήταν διανομείς), 558 επιβάτες δίκυκλων, 124 οδηγούς Ε.Π.Η.Ο., και 49 οδηγούς οχημάτων ATV («γουρούνες»). Η Αττική κατέχει την «πρωτοκαθεδρία» στις παραβάσεις, ακολουθούμενη από την περιφέρεια νοτίου Αιγαίου, ενώ με μικρές διαφορές έπονται η Κρήτη, τα Ιόνια νησιά, η Δυτική Ελλάδα και η Θεσσαλονίκη.
Στατιστικά Παραβάσεων
Πιο συγκεκριμένα, οι παραβάσεις ανά περιφέρεια είναι οι εξής:
- 1.287 στην Αττική,
- 374 στο Νότιο Αιγαίο,
- 360 στην Κρήτη,
- 342 στα Ιόνια Νησιά,
- 313 στη Δυτική Ελλάδα,
- 302 στη Θεσσαλονίκη,
- 206 στην Ήπειρο,
- 193 στην Πελοπόννησο,
- 150 στη Θεσσαλία,
- 127 στην Κεντρική Μακεδονία,
- 108 στο Βόρειο Αιγαίο,
- 93 στη Στερεά Ελλάδα,
- 92 στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη,
- 12 στη Δυτική Μακεδονία.
Η θέσπιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025) στέλνει ένα σαφές μήνυμα μηδενικής ανοχής απέναντι στη μη χρήση κράνους, ενισχύοντας τις ποινές. Οι νέες ποινές περιλαμβάνουν:
- 350 ευρώ πρόστιμο και αφαίρεση άδειας ικανότητας οδήγησης για 30 ημέρες για τους οδηγούς δικύκλων (οι ίδιες ποινές ισχύουν και για αμελή οδηγούς που δεν εξασφαλίζουν την ασφάλεια του επιβάτη),
- 350 ευρώ πρόστιμο για τους επιβάτες δικύκλων,
- 30 ευρώ πρόστιμο για τους οδηγούς Ε.Π.Η.Ο.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η αστυνομία τονίζει ότι ο σκοπός της εκστρατείας δεν είναι απλώς η είσπραξη προστίμων, αλλά η επίτευξη καθολικής αποδοχής της υποχρέωσης χρήσης πιστοποιημένου κράνους από τους οδηγούς και τους επιβάτες, προκειμένου να προστατευθεί η ζωή τους.
Πρόγραμμα Πρόληψης και Ευαισθητοποίησης
Σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και τη βοήθεια ιδιωτών και επαγγελματιών, πραγματοποιούνται δράσεις πρόληψης και ευαισθητοποίησης. Σε περιοχές όπως το Αγρίνιο, η Αλόννησος και τα Τρίκαλα Θεσσαλίας, αστυνομικοί παρέχουν προστατευτικά κράνη σε μοτοσικλετιστές, προκειμένου να ενισχύσουν την ασφάλεια στους δρόμους.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΛ.ΑΣ., η αστυνομία θα συνεχίσει να έχει ισχυρή παρουσία στους δρόμους, προκειμένου να διασφαλίσει την υποχρεωτική χρήση κράνους και να προάγει μια πιο υπεύθυνη οδηγική συμπεριφορά. Το κράνος δεν είναι απλώς ένα αξεσουάρ – είναι μια ευθύνη που σώζει ζωές.