Στρατηγικές για την Αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού
Η αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού και η βελτίωση της κυκλοφορίας στη Λεωφόρο Κηφισού αποτελούν τα επόμενα μεγάλα διακυβευμένα σχέδια της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών. Στο πλαίσιο αυτό, αναζητούνται λύσεις με τη συμμετοχή διαφόρων φορέων και εμπλεκομένων. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, έχει δηλώσει ότι βρίσκονται σε εξέλιξη μελέτες για βελτιώσεις. Ιδιαίτερα, έχει επισημάνει τη σύνδεση του κυκλοφοριακού φόρτου με την οικονομική ανάπτυξη, προσδιορίζοντας ότι η βελτιστοποίηση της ζώνης κατάληψης της Αττικής Οδού είναι εφικτή.
Το κυριότερο σχέδιο που εξετάζεται είναι η προσθήκη νέας εξόδου στον αυτοκινητόδρομο στο ύψος της Μεταμόρφωσης, με στόχο τη βελτίωση της κυκλοφορίας προς την Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης. Σήμερα, στον κόμβο της Μεταμόρφωσης παρατηρείται έντονη συμφόρηση, καθώς τα οχήματα που κατευθύνονται προς Λαμία ή Πειραιά χρησιμοποιούν την ίδια έξοδο, γεγονός που δημιουργεί καθυστερήσεις, ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής.
Η προτεινόμενη λύση περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας επιπλέον εξόδου αποκλειστικά προς Πειραιά, επιδιώκοντας να διαχωρίσει τη ροή των οχημάτων και να μειώσει την πίεση στον υπάρχοντα κόμβο. Αυτή η κίνηση αναμένεται να συμβάλλει στην ανακούφιση του κυκλοφοριακού φορτίου και στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Εκτελούνται Σημαντικά Έργα Υποδομής
Ωστόσο, όπως ξεκαθάρισαν οι αρμόδιες πηγές, αυτή η παρέμβαση είναι προσωρινή και προορίζεται μόνο για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, χωρίς να αποτελεί τη δομική λύση που απαιτείται για την πλήρη αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού. Για έναν πιο μόνιμο και αποτελεσματικό σχεδιασμό απαιτούνται ολοκληρωμένες λύσεις, όπως είναι το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, το οποίο περιλαμβάνει την κατασκευή κλειστού αυτοκινητοδρόμου μήκους 3,8 χλμ. από τη Λεωφόρο Κύμης στην Αττική Οδό έως τον Ανισόπεδο Κόμβο Καλυφτάκη. Το εν λόγω έργο, που έχει προσωρινό μειοδότη την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Άκτωρ, παραμένει «παγωμένο» μέχρι να εκδοθεί απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου έχει προσφύγει ο Δήμος Ηρακλείου.
Στον αντίποδα, το έργο του τριπλού κόμβου στον Σκαραμαγκά είναι καθ’ οδόν για υλοποίηση, με το Υπουργείο Υποδομών να έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση. Αυτό το έργο έχει σχεδιαστεί για να ανακουφίσει το κυκλοφορικό φορτίο της Δυτικής Αττικής, καθώς και τον κόμβο της Λεωφόρου Αθηνών με τη Λεωφόρο Σχιστού. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 36 εκατομμύρια ευρώ και η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται σε 36 μήνες.
Ο Ρόλος της Διαχείρισης Κυκλοφορίας
Σε κάθε περίπτωση, η αποτελεσματική διαχείριση της κυκλοφορίας αποτελεί προτεραιότητα. Όπως δήλωσε πρόσφατα ο Διευθύνων Σύμβουλος της Νέας Αττικής Οδού, Βασίλης Χαλκιάς, η κατάσταση γύρω από το κυκλοφοριακό πρόβλημα μπορεί να επιλυθεί αν η διαχείριση της κυκλοφορίας γίνεται μέσω ενός ενιαίου κέντρου, συμμεριζόμενη τις νέες τεχνολογίες, όπως η τηλεματική και οι «έξυπνοι αισθητήρες». Αξιοσημείωτο είναι ότι κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων είχε εγκατασταθεί ένα σύστημα διαχείρισης της κυκλοφορίας, το οποίο σήμερα έχει σταματήσει να λειτουργεί.