Ο Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Δημιουργία Μεγαλύτερης Οδικής Ασφάλειας
«Η οδική ασφάλεια αποτελεί αναμφισβήτητο δείκτη πολιτισμού, παιδείας και σεβασμού, αλλά και έκφραση θεσμικής ευθύνης», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, κατά την ομιλία του στη Ολομέλεια της Βουλής σχετικά με το σχέδιο νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και λοιπές διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα».
Ο υπουργός επισήμανε ότι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αποτελεί όχι απλώς μια θεσμική παρέμβαση, αλλά μια τολμηρή και ολιστική στρατηγική για την ενίσχυση και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, αναδεικνύοντας την ανάγκη για μια ριζική αλλαγή νοοτροπίας στον τρόπο που μετακινούμαστε στους δρόμους της χώρας.
«Πρόληψη, αυστηροποίηση των ποινών και διαμόρφωση κουλτούρας συμμόρφωσης και υπευθυνότητας είναι οι βασικοί πυλώνες πάνω στους οποίους οικοδομήθηκε ο αναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας», υπογράμμισε ο κ. Δήμας. Τόνισε επίσης την επιτακτική ανάγκη καλλιέργειας μιας νέας οδικής παιδείας, η οποία θα εκφράζεται ως διαρκής στάση ευθύνης και σεβασμού απέναντι στους άλλους χρήστες του δρόμου.
Στατιστικά και Χρειώμενες Μεταρρυθμίσεις
Τα στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα είναι ανησυχητικά: το 2024 καταγράφηκαν άνω των 665 θανάτων, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να ανέρχεται σε 46 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ η Ελλάδα καταγράφει 61. Αυτά τα στοιχεία ενέχουν την επιτακτική ανάγκη για άμεσες και αποτελεσματικές μεταρρυθμίσεις.
Ο κ. Δήμας επεσήμανε ότι στόχος του νέου Κώδικα είναι η διαφύλαξη της ανθρώπινης ζωής και παρουσίασε τις βασικές ρυθμίσεις που θεσμοθετούνται, όπως η εισαγωγή της έννοιας της υποτροπής, μια καινοτόμος παρέμβαση που στοχεύει στην ενίσχυση της συμμόρφωσης και στην αποτροπή επαναλαμβανόμενης παραβατικής συμπεριφοράς.
Η νέα αυτή ρύθμιση θεσπίζει αναλογικές και κλιμακωτές κυρώσεις για τους οδηγούς που επιδεικνύουν παραβατική συμπεριφορά, με την άδεια οδήγησης να αφαιρείται όταν οι παραβάτες συγκεντρώνουν 25 βαθμούς ποινής.
Αυστηρές Κυρώσεις και Προβλέψεις
Ο υπουργός αναφέρθηκε σε σειρά αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας που θα ποινικοποιηθούν, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, με σύγχρονες μεθόδους ανίχνευσης. Για το 2023, η Κυριακή καταγράφηκε ως η ημέρα με τους περισσότερους θανάτους (106 νεκροί), ενώ η παραβίαση του ορίου ταχύτητας ήταν η πιο συχνή παράβαση για το 2024, φτάνοντας τις 338.419 περιπτώσεις.
Η αυστηροποίηση των ποινών περιλαμβάνει τη θέσπιση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ./ώρα στις αστικές περιοχές, καθώς και σημαντική αύξηση προστίμων για κόντρες ταχύτητας, φτάνοντας μέχρι και 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης για ένα έτος.
Επιπλέον, οι ποινές για παραβίαση σηματοδότη ξεκινούν από 700 ευρώ και φτάνουν έως 2.000 ευρώ, με αφαίρεση άδειας για έναν έτος σε περίπτωση υποτροπής. Αν ένας οδηγός προκαλέσει θανατηφόρο ατύχημα, οι ποινές του Ποινικού Κώδικα ισχύουν. Οι ποινές για παραβίαση STOP είναι επίσης αυστηρές: 350 ευρώ και μηνιαίος περιορισμός της άδειας στην πρώτη παράβαση.
Ο κ. Δήμας προχώρησε σε αναφορά και για τους σιδηροδρόμους και τις δημόσιες συγκοινωνίες, τονίζοντας τις αυστηρές ποινές για παρακώλυση της κυκλοφορίας αυτών. Ο υπουργός υπογράμμισε επίσης ότι η παράνομη στάθμευση σε ράμπες ΆμεΑ θα επιφέρει πρόστιμα έως 2.000 ευρώ με αφαίρεση άδειας για ένα έτος σε περίπτωση υποτροπής.
Σημαντικές είναι οι προβλέψεις για τη χρήση καμερών καταγραφής τροχαίων παραβάσεων, με στόχο την πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας καταγραφής και επιβολής κυρώσεων. Μέχρι το 2025, προβλέπεται η εγκατάσταση 2.000 καμερών σε αστικά δίκτυα και 500 καμερών εντός των λεωφορείων Ο.ΣΥ.
Αυτό το νέο πλαίσιο συνιστά μια αποφασιστική κίνηση προς την κατεύθυνση ενός ασφαλέστερου οδικού περιβάλλοντος. «Πρέπει να ενωθούμε και να κινηθούμε αποφασιστικά προς ένα μέλλον όπου κανένα τροχαίο δεν θα θεωρείται αναπόφευκτο», κατέληξε ο κ. Δήμας, επισημαίνοντας την ανάγκη για συλλογική βούληση ώστε να θεμελιωθεί μια νέα κουλτούρα οδικής ασφάλειας.