Ψηφιακό Μητρώο Παροχών: Μια Νέα Εποχή στη Διαχείριση Ενισχύσεων
Ραγδαίες αλλαγές προγραμματίζονται στον τρόπο που παρακολουθούνται, χορηγούνται και ελέγχονται οι ενισχύσεις που παρέχονται από το κράτος. Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για τη «Μεταρρύθμιση του Πλαισίου Δημοσιονομικής Διαχείρισης» περιλαμβάνει μια σημαντική διάταξη σχετικά με τη δημιουργία ενός Εθνικού Μητρώου Παροχών και Ενισχύσεων.
Αυτό το καινοτόμο ψηφιακό σύστημα θα παρέχει για κάθε φυσικό πρόσωπο μια προσωπική καρτέλα, στην οποία θα καταγράφονται όλες οι κρατικές παροχές, είτε σε χρήμα είτε σε είδος. Από επιδόματα παιδιού και θέρμανσης έως ενισχύσεις αναπηρίας, στέγασης και ανεργίας, όλα θα είναι συγκεντρωμένα σε μια βάση δεδομένων, διευκολύνοντας την παρακολούθηση και τον έλεγχο.
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση των ενισχύσεων είναι πλέον η κεντρική παρακολούθηση και ο έλεγχος για συμμόρφωση με τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια. Καταργούνται οι επαναλαμβανόμενες ενισχύσεις και οι ενισχύσεις που δίνονταν χωρίς κατάλληλη διασταύρωση στοιχείων. Για τους δικαιούχους που λαμβάνουν πολλαπλές ενισχύσεις, το νέο σύστημα ενδέχεται να επιφέρει επανεξετάσεις ή ακόμη και απένταξη από προγράμματα στα οποία δεν πληρούνται πλέον οι όροι επιλεξιμότητας.
Η δημιουργία του Μητρώου θα ανατεθεί στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και θα είναι προσβάσιμη μέσω της πλατφόρμας gov.gr. Το Μητρώο θα καλύπτει κάθε παροχή ή επίδομα που αποδίδεται από δημόσιες υπηρεσίες, με πλήρη ταυτοποίηση του δικαιούχου, την ονομασία, τη φύση και το ύψος της ενίσχυσης, καθώς και το χρονοδιάγραμμα πληρωμής. Ο στόχος του νέου συστήματος είναι η διαφάνεια, η καταγραφή του πλήρους προφίλ παροχών ανά άτομο και η πρόληψη σωρευτικών ενισχύσεων που υπερβαίνουν τα θεσμικά όρια ή χορηγούνται χωρίς έγκυρο έλεγχο.
Τα στοιχεία των δικαιούχων θα αντλούνται αυτόματα και θα διασταυρώνονται με το Φορολογικό Μητρώο, τις δηλώσεις εισοδήματος, τα μητρώα του ΕΝΦΙΑ και τις οικογενειακές πληροφορίες. Για κάθε φυσικό πρόσωπο θα εμφανίζεται το σύνολο των ενισχύσεων, είτε από διάφορους φορείς είτε από διαφορετικές αιτίες. Με αυτόν τον τρόπο, θα είναι εφικτή η παρακολούθηση και η ανίχνευση περιπτώσεων υπέρβασης, σφαλμάτων ή αλληλοεπικάλυψης επιδομάτων.
Η πρώτη φάση εφαρμογής του συστήματος θα ξεκινήσει μέσα στο 2025 και θα διαρκέσει έως τον Ιούνιο του 2026, περιλαμβάνοντας μεγάλους οργανισμούς όπως τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) και τα συναρμόδια υπουργεία. Επιπλέον, θα καταχωρηθούν βασικά επιδόματα όπως αυτά του παιδιού, της θέρμανσης, των ανασφάλιστων υπερηλίκων, της γέννησης, ενοικίων και μακροχρόνιας ανεργίας. Μετά την ολοκλήρωση της πιλοτικής λειτουργίας, το σύστημα θα επεκταθεί σε όλες τις κρατικές παροχές, με υποχρεωτική εγγραφή όλων των φορέων και ετήσια ανανέωση του Μητρώου.