Η συζήτηση που έχει ανοίξει για τις δικλείδες ασφαλείας και για το τι περιλαμβάνει το σύστημα τηλεδιοίκησης στον σιδηρόδρομο, οδήγησε σε πολιτική κόντρα για την τραγωδία στα Τέμπη. Ο έμπειρος σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων αναλύει ποια συστήματα λειτούργησαν τη μοιραία νύχτα του δυστυχήματος.
Σύγχυση επικρατεί τις τελευταίες ώρες σχετικά με το ποια ηλεκτρονικά συστήματα λειτουργούσαν, και ποια όχι, τη μοιραία νύχτα της τραγωδίας των Τεμπών, με την κυβέρνηση και τον ΣΥΡΙΖΑ να έρχονται σε σφοδρή αντιπαράθεση για τις συνθήκες υπό τις οποίες έγινε το πολύνεκρο δυστύχημα.
Η ΝΔ επισημαίνει ότι το σύστημα τοπικής τηλεδιοίκησης στη Λάρισα βρισκόταν σε λειτουργία τη μοιραία νύχτα της σύγκρουσης των δύο τρένων, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ εξαπολύει «πυρά» αναφέροντας ότι από το 2019 και έπειτα δεν υπάρχει σύστημα τηλεδιοίκησης.
Το κρίσιμο ερώτημα που τίθεται είναι τι από όλα αυτά θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία και την απώλεια 57 ανθρώπινων ζωών. Όπως φαίνεται, πρόκειται για δύο τελείως διαφορετικά ηλεκτρονικά συστήματα.
Αυτό που ξεκαθαρίζει ο κ. Ζήνδρος είναι ότι το σύστημα τοπικής τηλεδιοίκησης, αυτό δηλαδή της αυτόματης χάραξης, πράγματι λειτουργούσε εκείνο το βράδυ καθώς και ο ίδιος το χρησιμοποίησε όπως είπε. «Το σύστημα αυτόματης χάραξης λειτουργούσε, έκανα εγώ χάραξη εκείνο το βράδυ. Είναι καταγεγραμμένα όλα αυτά», ανέφερε.
Εκείνος, όμως, που δεν φαίνεται να έκανε χρήση του συστήματος και αντί αυτού επέλεξε να γυρίσει χειροκίνητα τα λεγόμενα κλειδιά, ήταν ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας ο οποίος παραμένει στη φυλακή ως ένα από τα υπαίτια πρόσωπα για την τραγωδία.
«Αυτός (ο 59χρονος) δούλεψε χειροκίνητα. Άμα δούλευε με χάραξη δεν θα γινόταν τίποτα», τόνισε ο σταθμάρχης των Παλαιοφαρσάλων.
Πρόκειται για ένα πολύ εύκολο σύστημα στον χειρισμό του, λέει ο κ. Ζήνδρος και απορεί με το γεγονός ότι ο σταθμάρχης δεν το χρησιμοποίησε. «Δυο μπουτόν να πατούσε δεν θα σκοτωνόταν ο κόσμος. Αλλά δεν το δούλεψε… το γιατί το ξέρει μόνο αυτός», πρόσθεσε ο κ. Ζήνδρος.
Στα «τυφλά» η τηλεδιοίκηση από το 2012
Ο τοπικός χειρισμός εκτείνεται σε σύνολο 8 χιλιομέτρων και είναι διαφορετικός από την τηλεδιοίκηση η οποία βρίσκεται επίσημα εκτός λειτουργίας από το 2019. Ωστόσο όπως λέει ο κ. Ζήνδρος πρακτικά δεν δούλευε σωστά περίπου από το 2012.
«Από το 2012 μέχρι το 2019 που λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, δεν λειτουργούσε καθόλου καλά, ήταν σαν ”νεκρή”. Μόνο από το 2007 μέχρι το 2011-12 δούλευε σωστά», τόνισε ο σταθμάρχης.
Το σημαντικό στοιχείο είναι πως το τραγικό λάθος του σταθμάρχη Λάρισας να τοποθετήσει το Intercity στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας θα διορθωνόταν σε περίπτωση που βρισκόταν σε λειτουργία το σύστημα τηλεδιοίκησης.
«Θα έβλεπα τι έκανε , θα τον έπαιρνα τηλέφωνο και θα του έλεγα Σαμαρά ”φτιάξε το κλειδί”» δήλωσε ο σταθμάρχης λέγοντας ότι η τηλεδιοίκηση είναι «ένα μάτι παραπάνω».
Τα έργα για την αποκατάσταση της τηλεδιοίκησης είχαν ξεκινήσει εδώ και περίπου 6 μήνες όπως λέει ο κ. Ζήνδρος, στο κτήριο που επισκέφτηκε χθες ο κ. Τσίπρας. Αν είχαν ολοκληρωθεί οι εργασίες και βρισκόταν σε λειτουργία το κέντρο ελέγχο, ο κ. Ζήνδρος τονίζει ότι το Intercity δεν θα ξεκινούσε ποτέ από την Λάρισα.
«Θα μπορούσα ακόμα εγώ να δω τι κάνει η Λάρισα και η Κατερίνη. Δεν θα ξεκινούσε καν το τρένο από τη Λάρισα, θα έβλεπαν από παντού το λάθος και θα ειδοποιούσαν τον οδηγό να κοκκαλώσει», τόνισε ο ίδιος οδηγώντας με άλλα λόγια στο συμπέρασμα ότι η τραγωδία θα ήταν αδύνατο να συμβεί να η τηλεδιοιήκηση βρισκόταν σε λειτουργία.
«Είχε 1,5 λεπτό ο σταθμάρχης για να δει το λάθος με το υπάρχον σύστημα»
Τα λόγια του κ. Ζήνδρου επιβεβαίωσαν μιλώντας στον ΑΝΤ1, οι σταθμάρχες, Αγάθη Γκούμα και Δημοσθένης Πίτσας. Σημείωσαν ότι υπάρχει μεν τοπικός πίνακας χειρισμού , ο οποίος ελέγχει 8,5 χιλιόμετρα την κίνηση των αμαξοστοιχιών.
Ο σταθμάρχης Λάρισας, Δημοσθένης Πίτσας, ανέφερε ότι «όπως και να το βαφτίσουμε είτε τοπικός χειρισμός ή τοπικός σταθμός τηλεδιοίκησης, η ουσία είναι ότι βλέπουμε τα τρένα για 8,5 χιλιόμετρα».
Σύμφωνα με τον κ Πίτσα, το τρένο το μοιραίο βράδυ της τραγωδίας στα Τέμπη από το σημείο όπου βρισκόταν, πριν την αναχώρηση για Θεσσαλονίκη θα συνέχιζε στην γραμμή ανόδου. «Το κλειδί ήταν στην θέση παρακαμπτήριο και το τρένο μπήκε στην γραμμή καθόδου», τόνισε.
«Ο σταθμάρχης βλέπει τμηματικά, ανά δυο λαμπάκια την διαδρομή του τρένου», είπε και πρόσθεσε ότι «από την έξοδο του κλειδιού βλέπει περίπου 2,5 χιλιόμετρα. Ο σταθμάρχης αν είχε δει τον πίνακα, θα έπρεπε να ειδοποιήσει το τρένο για να σταματήσει».
Όπως τόνισε ο κ. Πίτσας «ο σταθμάρχης θα μπορούσε να είχε επιλέξει την αυτόματη χάραξη και θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα» κα είπε ακόμη ότι ο μοιραίας σταθμάρχης είχε μόλις 1,5 λεπτό στη διάθεσή του για να δει το λάθος με το υπάρχον σύστημα.
Από την πλευρά της η κυρία Γκούμα υπογράμμισε ότι «αν υπήρχε τηλεδιοίκηση, δηλαδή η σύμβαση 717, θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα παρά το λάθος του σταθμάρχη».