Συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό οι έρευνες για τον κυβερνήτη του μοιραίου αεροσκάφους με τη συνδρομή πλωτών κι εναέριων μέσων καθώς και υποβρύχιου ρομπότ. Την Πέμπτη η κηδεία του υποσμηναγού που ανασύρθηκε νεκρός.
Συνεχίζονται για δεύτερο 24ωρο οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του μοιραίου αεροσκάφους της πολεμικής αεροπορίας τύπου F-4, που κατέπεσε το πρωί της Δευτέρας (30/1), στο Ιόνιο πέλαγος, νότια της Ανδραβίδας ενώ εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση.
Ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους, Μάριος Τουρούτσικας, εντοπίστηκε νεκρός ήδη από τις πρώτες ώρες των ερευνών και η κηδεία του, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πατέρας του στην ΕΡΤ, θα πραγματοποιηθεί, αύριο, Πέμπτη (2/1).
Σήμερα, αναμένεται να γίνει η αναγνώριση του πιλότου, διαδικασία κατά την οποία ο πατέρας του, κ. Κωνσταντίνος Τουρούτσικας, δεν θα παραστεί, καθώς όπως εξήγησε, “Δεν θέλω να τον θυμάμαι έτσι. Θέλω να τον θυμάμαι όπως ήταν”, τονίζοντας πως “Δεν θα του άρεσε να τον λένε ήρωα, έλεγε πως ήρωες έχουμε σε καιρό πολέμου. Είχε πρότυπο τον Ηλιάκη”.
Ο κ. Τουρούτσικας εξέφρασε ακόμα την ελπίδα να βρεθεί ζωντανός ο κυβερνήτης του F-4. Ωστόσο, οι πιθανότητες ολοένα και μειώνονται.
Υποθαλάσσια χαράδρα και βάθος 1 χιλιομέτρου το σημείο των ερευνών
Στον Κυπαρισσιακό κόλπο, 8 ναυτικά μίλια ανοιχτά του Κατάκολου, οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη, Στάθη Τσιτλακίδη, συνεχίζονται με τρία ελικόπτερα, πλωτά μέσα και ομάδα βατραχανθρώπων με την βοήθεια ρομποτικού οχήματος ενώ χρησιμοποιείται και υποβρύχιο drone.
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, εκτιμάται ότι στο σημείο συντριβής, το βάθος της θάλασσας φτάνει έως και τα 1000 μέτρα με τη μορφολογία του βυθού παρουσιάζει μια χαράδρα μήκους άνω των 100 μέτρων.
Το υποβρύχιο ρομπότ που συμμετέχει στις έρευνες έχει δυνατότητα να φτάσει μέχρι τα 100 μέτρα βάθος ενώ επισημαίνεται ότι θα γίνει ότι είναι ανθρωπίνως δυνατό ώστε να βρεθεί ο Σμηναγός.
Παλαιό αλλά εκσυγχρονισμένο το μοιραίο αεροσκάφος
Ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων, κ. Παντελής Φραγκούλης και ο αεροναυπηγός κ. Φαίδων Καραϊωσηφίδης, μίλησαν στην ΕΡΤ και εξήγησαν πως αν και το μοιραίο Phantom ανήκε σε παλαιότερη γενιά αεροσκαφών, ήταν ένα πλήρως εκσυγχρονισμένο αεροσκάφος.
Ο κ. Φραγκούλης τόνισε πως “τα αεροσκάφη αυτά, (στο οποίο επέβαιναν οι δύο άνδρες) μπορεί να είναι παλαιού τύπου, έχουν όμως εκσυγχρονιστεί όλα αυτά τα χρόνια, έχουν μπει πολύ σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα”.
Όπως εξήγησε, “Πρέπει να ξέρετε ότι τα αεροσκάφη αυτά και όλα τα αεροσκάφη, ό, τι πετάει στον αέρα, υπόκεινται σε μεγάλες επιθεωρήσεις. Και όταν λέμε επιθεώρηση ενός αεροσκάφους, εννοούμε ότι αλλάζονται πολλά μα πάρα πολλά βασικά εξαρτήματά του. Από’ κει και πέρα γίνεται ένα καινούργιο αεροσκάφος”.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι ο τύπος του συγκεκριμένου αεροσκάφους είχε έρθει πρώτη φορά στη χώρα, κατόπιν παραγγελίας, το 1972 και μία δεύτερη παραλαβή πραγματοποιήθηκε το 1977. Δεν έχει διευκρινιστεί η ημερομηνία παραλαβής του επίμαχου αεροσκάφους.
Ο κ. Καραϊωσηφίδης, συμφώνησε με τα λεγόμενα του εμπειρογνώμονα, τονίζοντας: “Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια.
Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματα του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές. Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας”.
Τα πιθανά σενάρια της τραγωδίας – “Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά”
“Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά”, υπογράμμισε ο κ. Καραϊωσηφίδης για τα πιθανά αίτια της σημερινής τραγωδίας και πρόσθεσε: “Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους”.
Σε αυτό το σημείο, διευκρίνισε το εξής: «Όλα τα μαχητικά έχουν καθίσματα και φυλασσόμενα γιατί είναι αδύνατον ο χειριστής να βγει με άλλο τρόπο από το αεροσκάφος με τη μεγάλη ταχύτητα που πετάει. Αλλά η εκτίναξη και η χρήση των καθισμάτων αυτών δεν διασφαλίζει και τη διαφυγή. Δηλαδή έχουμε πολλές περιπτώσεις όπου το μικρό ύψος, η στάση του αεροπλάνου στην εκτίναξη, η σχετική θέση με το έδαφος έχει σαν αποτέλεσμα την αποτυχία αυτής της διαδικασίας».
«Υπάρχει περίπτωση να εκτινάχθηκαν τελευταία στιγμή», συμπλήρωσε μεταξύ άλλων, ο αεροναυπηγός. «Η εκτίναξη σε τέτοια ύψη (30 μέτρων) θεωρητικά στέλνει τα καθίσματα σε ύψος ασφαλές για να ανοίξουν τα αλεξίπτωτα, αλλά δυστυχώς έχουμε δει πάρα πολλές φορές περιστατικά, όπου η εγκατάλειψη δεν είναι επιτυχής και αν οι πληροφορίες είναι σωστές – ότι έχουμε αλεξίπτωτο στο νερό και νεκρό τον χειριστή οπλικών συστημάτων του αεροσκάφους, δηλαδή τον συγκυβερνήτη – φοβάμαι ότι ίσως έχουμε ένα τέτοιο περιστατικό».
Ένα άλλο πιθανό σενάριο αποτελεί το λάθος χειριστή του αεροσκάφους, σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη. «Έμπειροι χειριστές κάνουν λάθος. Δυστυχώς συμβαίνει ή ξεκινάει μια αλυσίδα. Ποτέ μια συντριβή, μια πτώση αεροσκάφους δεν είναι αποτέλεσμα μιας και μοναδικής αιτίας, είναι συνήθως συνδυασμός. Ξεκινάμε από κάπου και για να συντριβεί τελικά το αεροσκάφος εξελίσσεται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι αντιμετωπίσιμη κατάσταση».
Κλείνοντας, ο κ. Φραγκούλης ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει μαύρο κουτί σε αυτά τα αεροσκάφη και συμπλήρωσε ότι «από τα συντρίμμια πολλές φορές βρίσκουμε ένα μέρος της αιτίας. Είναι πολύ δύσκολο να διερευνήσουμε τις περιπτώσεις αυτές γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πάρα πολλούς παράγοντες, ακόμα και αν ανασύρουμε το αεροσκάφος, το οποίο είναι σε 1.000 μέτρα βάθος σε εκείνο το σημείο που έχει πέσει».
ΠΗΓΗ: news247.gr