Συζήτηση για τον Νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας στην Ολομέλεια
Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τίτλο «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις», εισάγεται για συζήτηση στην Ολομέλεια, όπου αναμένεται να συμμετάσχουν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και οι πολιτικοί αρχηγοί.
Κατά την δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου στις αρμόδιες Επιτροπές, ψηφίσθηκε από την Νέα Δημοκρατία και καταψηφίσθηκε από το ΚΚΕ, ενώ όλα τα υπόλοιπα κόμματα επιφυλάχθηκαν να εκφράσουν τις θέσεις τους κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έχει δηλώσει ότι θα προτείνει νομοθετικές βελτιώσεις στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, σύμφωνα με τις προτάσεις που υποβλήθηκαν σε προηγούμενες συνεδριάσεις από κόμματα και φορείς.
Κύριοι Στόχοι και Ρυθμίσεις του Νέου Κώδικα
Με τον νέο Κώδικα, σκοπός είναι η καθιέρωση αναλογικής κατηγοριοποίησης των παραβάσεων και των επιβαλλόμενων κυρώσεων, ανάλογα με την επικινδυνότητά τους για τη ζωή και την υγεία των χρηστών του οδικού δικτύου. Στοχεύει στη συμμόρφωση των οδηγών και, κατ’ επέκταση, στην προστασία όλων των χρηστών του οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των πεζών. Επιδιώκεται η επιβολή δίκαιων ποινών που θα αναλογούν στη σοβαρότητα και την επικινδυνότητα κάθε παράβασης, καθώς και η διασφάλιση της είσπραξης προστίμων για την ενίσχυση του αποτρεπτικού χαρακτήρα τους.
Η κυρώσεις θα εστιάζουν κυρίως στον οδηγό, με χρηματικά πρόστιμα, αφαίρεση διπλώματος και ποινές στο σύστημα ελέγχου της οδηγικής συμπεριφοράς και όχι στο όχημα, καθώς αυτό μπορεί να το χρησιμοποιήσει και κάποιος άλλος. Οι ποινές θα είναι ανάλογες με τις παραβάσεις και θα κατηγοριοποιούνται ως προς την επικινδυνότητά τους. Δηλαδή, θα διαχωρίζονται οι παραβάσεις που ενδέχεται να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη), από λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (όπως η παράνομη στάθμευση).
Μέτρα για Ατομα με Αναπηρία
Ιδιαίτερη προσοχή δίδεται στη διευκόλυνση της κυκλοφορίας ατόμων με αναπηρία μέσω της άμεσης απομάκρυνσης οχημάτων που σταθμεύουν παράνομα σε ειδικές θέσεις και μπάρες.
Ποινικοποίηση Υψηλής Επικινδυνότητας
Πειθαρχικά και ποινικά θα αντιμετωπιστούν μια σειρά αδικημάτων υψηλής επικινδυνότητας, όπως:
- Η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου με πρόκληση ατυχήματος.
- Η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας.
- Η μη παραχώρηση προτεραιότητας σε σιδηροδρομικά οχήματα.
- Η παραβίαση του φωτεινού σηματοδότη.
- Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή απαγορευμένων ουσιών.
- Η οδήγηση χωρίς δίπλωμα.
- Η μη χρήση ζώνης ασφαλείας.
Ταχύτητα Οδήγησης και Όρια
Μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές που εισάγει ο νέος Κώδικας είναι η καθορισμένη ταχύτητα των 30 χλμ./ώρα σε κατοικημένες περιοχές. Στους μονόδρομους με περισσότερες από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ή σε δρόμους διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα, το ανώτατο όριο επιτρέπεται να φτάνει τα 50 χλμ./ώρα. Τα όρια αυτά ισχύουν εκτός αν υπάρχει διαφορετική σήμανση, ενώ σε μη ασφαλτοστρωμένους δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών το όριο ορίζεται στα 40 χλμ./ώρα.
Για τα φορτηγά αυτοκίνητα που μεταφέρουν πρόσωπα, το ανώτατο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 40 χλμ./ώρα στα αστικά κέντρα, και σε 50 χλμ./ώρα εκτός αυτών. Τα μοτοποδήλατα θα έχουν ανώτατο όριο τα 45 χλμ./ώρα, ενώ ειδικές ρυθμίσεις ισχύουν και για τα αγροτικά μηχανήματα.
Διαδικασία Παραβάσεων και Κυρώσεις
Ο νέος Κώδικας εισάγει την τοποθέτηση και χρήση τεχνικών μέσων διαπίστωσης παραβάσεων στα οχήματα έκτακτης ανάγκης και δημόσιων συγκοινωνιών. Επίσης, θεσπίζεται η διαδικασία βεβαίωσης παραβάσεων, ακόμα και σε απουσία του οδηγού, μέσω καμερών. Ως παραβάτης θεωρείται ο ιδιοκτήτης του οχήματος, που μπορεί να υποδείξει τον οδηγό.
Όσον αφορά τις κλήσεις, αυτές θα καταχωρούνται σε διαδικτυακή πλατφόρμα και οι παραβάτες θα ειδοποιούνται άμεσα μέσω SMS. Τα πρόστιμα θα εγγράφονται στο TAXISnet του παραβάτη και αν δεν εξοφληθούν εντός προθεσμίας, θα μετατρέπονται σε βεβαιωμένες οφειλές προς το Δημόσιο.
Αυστηρές Ποινές για Χρήση Κινητού και Οδήγηση Υπό Επίδραση Αλκοόλ
Η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση επιφέρει αυστηρές ποινές, με πρόστιμα που φτάνουν έως και 4.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως και 8 έτη. Αν αυτή η συμπεριφορά προκαλέσει ατύχημα, επέρχεται ποινικοποίηση.
Αναφορικά με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, οι ποινές είναι ιδιαίτερα αυστηρές, με πρόστιμα που κυμαίνονται από 1.000 έως 4.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος για έως 10 έτη και ποινική δίωξη σε περιπτώσεις σοβαρής μέθης.
Άλλες Καταστάσεις και Ποινές
Η μη χρήση κράνους ή ζώνης ασφαλείας, καθώς και η μεταφορά ανηλίκων χωρίς τα αναγκαία μέτρα προστασίας, επιφέρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες. Οι ποινές αυξάνονται δραματικά σε περίπτωση υποτροπής. Αρκετές ποινές ισχύουν και για παραβάσεις όπως η παραβίαση STOP και ερυθρού σηματοδότη, καθώς και η παράνομη στάθμευση σε ράμπες ατόμων με αναπηρία.