Πιστές απομιμήσεις εμβληματικών ενδυμάτων μεγάλων δημιουργών πωλούν τα καταστήματα των μουσείων.
Το μουσείο Πικάσο στο Παρίσι προσφέρει στο κατάστημά του ριγέ μπλούζα, όμοια με εκείνη που φορούσε ο ιδιοφυής ζωγράφος, για περίπου 60 ευρώ. Στην ιστοσελίδα του μουσείου Σμιθσόνιαν Χίρσχορν της Ουάσιγκτον, μπορεί κανείς να αγοράσει ζευγάρι αθλητικών παπουτσιών σε σχέδιο της 93χρονης εικαστικού Γιαγόι Κουσάμα, έναντι 360 δολαρίων. Το κατάστημα του μουσείου έχει ήδη πουλήσει 44 ζευγάρια.
Το κατάστημα του Μουσείου Τέχνης Ουίτνι διαθέτει καπέλο σαν και αυτό του ζωγράφου Εντουαρντ Χόπερ, έναντι 118 δολαρίων, όμοιο με αυτό που φοράει ο ζωγράφος στην αυτοπροσωπογραφία του, φιλοξενούμενη σε αίθουσα του πρώτου ορόφου.
Οι επισκέπτες μουσείων είναι πρόθυμοι να δαπανήσουν τέτοια ποσά για να ντυθούν σαν τον αγαπημένο τους καλλιτέχνη, αποδεικνύοντας ότι οι φιλότεχνοι εμπνέονται εξίσου από το έργο των δημιουργών όσο και από τις προσωπικότητές τους. Η Τζένιφερ Εσλιν, επικεφαλής λιανικών πωλήσεων στο Ουίτνι, λέει ότι στα 25 χρόνια της στο επάγγελμα είδε ότι οι επισκέπτες ενδιαφέρονται ολοένα και περισσότερο για τα προϊόντα που τους «συνδέουν με τη δημιουργική διαδικασία» των καλλιτεχνών.
Στον δρόμο αυτό έβαλε την τέχνη –για καλό ή για κακό– ο Αντι Ουόρχολ πριν από 60 χρόνια, τοποθετώντας την προσωπικότητά του στο επίκεντρο του έργου του. Ο Ουόρχολ μεταμορφώθηκε έτσι σε ζωντανό γλυπτό, πάντα έτοιμο να ανανεωθεί προκειμένου να συμβαδίζει με την εποχή του. Ο Ουόρχολ δεν υπήρξε, όμως, πρωτοπόρος σε αυτό, με το κοινό να εμφανίζει εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον για το ζωγραφικό έργο του Βαν Γκογκ, όσο και για τον πολυτάραχο βίο του. Σειρά σπουδαίων γυναικών καλλιτεχνών, όπως η Φρίντα Κάλο, φρόντισαν να καλλιεργήσουν μια εικόνα που τους επέτρεψε να αποστασιοποιηθούν από τα ανδρικά πρότυπα. Πριν από μερικά χρόνια, το Μουσείο του Μπρούκλιν φιλοξένησε έκθεση για τη ζωγράφο Τζόρτζια Ο’ Κιφ, δίνοντας ξεχωριστή θέση σε φορέματα τα οποία σχεδίαζε και έραβε για να φωτογραφηθεί με αυτά. Εκθεση στο Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας συγκέντρωσε το σύνολο του εντυπωσιακού προσωπικού φωτογραφικού υλικού της Φρίντα Κάλο, ενός από τους παράγοντες που εδραίωσαν τη διεθνή φήμη της.
Η Γιαγόι Κουσάμα δεν οφείλει τη φήμη της μόνο στο ταλέντο της, αλλά και στη λαμπερή της προσωπικότητα και στην ικανότητά της να ψυχαγωγεί τον θεατή με την επαναληπτική, αλλά τολμηρή της σύνθεση. Η διαρκής επανάληψη γεωμετρικού σχήματος, όπως οι βούλες της Κουσάμα, δεν μειώνουν το εικαστικό της μήνυμα, λειτουργώντας σαν υπενθύμιση της ομοιομορφίας, αλλά και της λάμψης, της καταναλωτικής κοινωνίας. Αυτές τις ημέρες, το έργο της Κουσάμα προσελκύει τα πλήθη στην 5η λεωφόρο της Νέας Υόρκης. Στη βιτρίνα της αλυσίδας Vuitton, ρομπότ με τη μορφή της ζωγραφίζει τις βούλες της Κουσάμα στον τοίχο.
Λίγα τετράγωνα από το μουσείο Γκουγκενχάιμ στη Νέα Υόρκη, η Νόιε Γκαλερί προσφέρει «ακριβές αντίγραφο της ποδιάς ζωγραφικής του Γκούσταβ Κλιμτ από το 1903». Για 395 δολάρια, μπορεί κάποιος να μοιάσει με τον σπουδαίο Αυστριακό δημιουργό και να ενταχθεί στον πρωτότυπο αυτό συρμό, που αποδίδει τέτοια αξία στην εικόνα του ίδιου του ζωγράφου όσο και στο έργο του.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr