Αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
Εντός της ημέρας, ψηφίζεται στη Βουλή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος περιλαμβάνει σφιχτότερα μέτρα και ποινές για την πρόληψη σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων, ακόμη και με αποδοχές ισόβιας ποινής σε περιπτώσεις πολύνεκρων δυστυχημάτων. Η κυβέρνηση αποσκοπεί στην αλλαγή της νοοτροπίας των οδηγών, διαχωρίζοντας τα περιστατικά από τις επαναλαμβανόμενες παραβάσεις, οι οποίες αντιμετωπίζονται με εντονότερες κυρώσεις.
Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, χαρακτήρισε τον νέο Κώδικα ως «Επιλογή Ευθύνης», τονίζοντας ότι η αναθεώρηση σκοπεύει να επαναστατήσει τη συμπεριφορά των οδηγών και να μειώσει τον φόρο αίματος στην άσφαλτο. «Δεν μπορούμε να αποδεχτούμε μια κατάσταση ανεπάρκειας στο δρόμο» δήλωσε, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για ασφαλέστερες μετακινήσεις και την προστασία τόσο των οδηγών όσο και των πεζών.
Με τον καινούριο Κώδικα εισάγεται η έννοια της υποτροπής και κυριαρχεί ένα νέο κλιμακωτό ποινολόγιο. Το ανώτατο όριο ταχύτητας στα αστικά κέντρα ορίζεται στα 30 χλμ/ώρα, ενώ από τον επόμενο μήνα ενεργοποιούνται 90 κάμερες ελέγχου ταχύτητας στην Αττική, με προοπτική εγκατάστασης 1500 καμερών πανελλαδικά.
Οι ποινές θα αφορούν παραβάσεις για οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση και έλλειψη κράνους. Ο Πρωθυπουργός επεσήμανε ότι δεν είναι δυνατόν να επιλυθεί το ζήτημα της οδικής συμπεριφοράς μόνο με έναν νέο Κώδικα, αλλά απαιτούνται επιπλέον μέτρα, όπως η αναβάθμιση των υποδομών και η βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών.
Ρυθμίσεις για τομέα ταξί και τροχόσπιτα
Κατά τη διάρκεια της κοινοβουλευτικής συζήτησης, ο αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε σειρά νομοθετικών βελτιώσεων που αφορούν τα ταξί και τα τροχόσπιτα. Ένα από τα ενδιαφέροντα σημεία αφορά τη θέσπιση διοικητικού προστίμου 700 ευρώ και την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για 60 ημέρες σε περιπτώσεις αναστροφής που έχουν προξενήσει τροχαία σύγκρουση.
Η εν λόγω νομοθεσία προβλέπει ότι οι απαγορεύσεις στάθμευσης για τα τροχόσπιτα θα αφορούν πλέον μονάχα οχήματα μήκους άνω των 7,5 μέτρων. Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι το χρονικό όριο των 30 δευτερολέπτων για στάθμευση και αποβίβαση επιβατών δεν ισχύει για επιβάτες με κινητική δυσκολία, ενώ προστίθεται πρόβλεψη για την κυκλοφορία των ταξί στις λεωφορειολωρίδες για ιατρικούς λόγους.
Αυστηρές ποινές για παραβάτες
Με τις νέες ρυθμίσεις, οι ποινές για τους παραβάτες οδηγούς αναμένεται να γίνουν πολύ αυστηρότερες. Οδηγοί που θα μιλούν στο κινητό τους χωρίς να προξενούν ατύχημα θα αντιμετωπίζουν πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα μήνα. Στη συνέχεια, εφόσον επαναλάβουν την παράβαση, το πρόστιμο ανέρχεται στα 1000 ευρώ και η άδεια οδήγησης αφαιρείται για 6 μήνες. Αν το ατύχημα γίνει δεύτερη φορά, η ποινή εκτοξεύεται στα 2000 ευρώ και η αφαίρεση του διπλώματος επεκτείνεται για έναν χρόνο.
Αναφορικά με την οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ, οι ποινές επανακαθορίζονται και γίνονται πιο αυστηρές. Στην περίπτωση που η συγκέντρωση αλκοόλ είναι έως 1,1g/l, οι ποινές παραμένουν σχεδόν ίδιες, αλλά η υποχρεωτική ακινητοποίηση του οχήματος θα ενταχθεί στη διαδικασία ποινών. Σε περιπτώσεις που η αλκοόλη είναι άνω του 1,1 g/l, το πρόστιμο και η ποινή φυλάκισης είναι επίσης αυξημένες.
Εν προκειμένω, οι ποινές θα γίνονται όλο και πιο αυστηρές με τις επαναλήψεις των παραβάσεων. Για παράδειγμα, μετά από την πρώτη υποτροπή, το πρόστιμο φτάνει τα 2000 ευρώ και η άδεια οδήγησης αφαιρείται για 7 χρόνια. Στη δεύτερη υποτροπή, το πρόστιμο εκτινάσσεται στα 4000 ευρώ και η αφαίρεση του διπλώματος μπορεί να γίνει για 10 χρόνια.