Υποχρεωτική η Λειτουργία του Ψηφιακού Πελατολογίου σε Επιλεγμένους Κλάδους
Από την ερχόμενη Δευτέρα, εισάγεται υποχρεωτικά το ψηφιακό πελατολόγιο σε συνεργεία, πλυντήρια, πάρκινγκ και ενοικιάσεις αυτοκινήτων, όπως ανακοίνωσε ο εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Όμηρος Τσάπαλος, σε δήλωσή του στην εκπομπή NEWSROOM του ΕΡΤNews. Ο στόχος του μέτρου είναι η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, με τη στήριξη δωρεάν λογισμικού από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Ο κ. Τσάπαλος αναφέρθηκε στην υφιστάμενη κατάσταση, επισημαίνοντας ότι οι δηλώσεις εισοδήματος στον τομέα της αυτοκίνησης δείχνουν μαζική φοροδιαφυγή: «Το μέσο μηνιαίο εισόδημα που δηλώνεται είναι μόλις 665 ευρώ, το οποίο ισοδυναμεί με 28-29 ευρώ ημερομίσθιο, εάν αφαιρεθούν οι Σαββατοκύριακες», τόνισε.
Επιπλέον, ανέφερε ότι ένας στους δύο επαγγελματίες παρουσιάζει φορολογική παράβαση στους πρόσφατους ελέγχους, γεγονός που επιβεβαιώνει την ανάγκη για την παρέμβαση της ΑΑΔΕ. Ο εκπρόσωπος της ΑΑΔΕ υπογράμμισε ότι το ψηφιακό σύστημα έχει ήδη δοκιμαστεί πιλοτικά με εντυπωσιακά αποτελέσματα: «Πάνω από 4.000 επιχειρήσεις έχουν εγγραφεί, με 185.000 καταγραμμένα οχήματα», σημείωσε, προσθέτοντας ότι «ο μέσος χρόνος εγγραφής είναι μόλις 40 δευτερόλεπτα».
Για την άποψη του κλάδου, ο κ. Τσάπαλος τόνισε ότι παρέχεται δοκιμαστική περίοδος 2-3 μηνών ώστε οι επαγγελματίες να εξοικειωθούν με το λογισμικό, το οποίο είναι διαθέσιμο δωρεάν και χαρακτηρίζεται ως εύχρηστο. Το νέο σύστημα προσφέρει πλήρη παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο, καταγράφοντας τις εισόδους και εξόδους των οχημάτων, τον λόγο εισόδου, τη διάρκεια παραμονής και το κόστος, επιτρέποντας στους ελεγκτές να πραγματοποιούν ελέγχους απομακρυσμένα.
Ο κ. Τσάπαλος υπενθύμισε ότι προτού το 2012 υπήρχε υποχρέωση για τη λειτουργία πελατολογίου, η οποία είχε καταργηθεί. «Επανερχόμαστε στο μέτρο με έναν ψηφιακό, ευέλικτο και φιλικό προς τον χρήστη τρόπο», δήλωσε. Αξιοσημείωτο είναι ότι το ψηφιακό πελατολόγιο δεν θα περιοριστεί μόνο στον τομέα της αυτοκίνησης. Σε δεύτερη φάση, όπως ανακοινώθηκε, θα επεκταθεί και σε άλλες δραστηριότητες που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο φοροδιαφυγής, όπως:
- δεξιώσεις
- μουσικές εκδηλώσεις
- γάμοι και βαφτίσεις
Ολόκληρος ο χώρος των επαγγελματιών θα είναι υποχρεωμένος να δηλώνει τους πελάτες τους. Ο Όμηρος Τσάπαλος τόνισε την ανάγκη για την εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου, υπογραμμίζοντας ότι δεν πρόκειται να δοθεί παράταση για την εφαρμογή του και ότι είναι «βασικό εργαλείο» για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής.
«Το ψηφιακό πελατολόγιο είναι ένα από τα θεμελιώδη ψηφιακά εργαλεία για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής», εξήγησε, σημειώνοντας ότι η καθιέρωσή του είναι προαπαιτούμενο για την κατάργηση του τεκμηρίου φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών. «Για να καταργήσουμε το τεκμήριο, θα πρέπει να το αντικαταστήσουμε με σύγχρονες ψηφιακές μεθόδους εντοπισμού της φοροδιαφυγής», πρόσθεσε.
Απευθυνόμενος στον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επισκευαστών, Αθ. Νικολόπουλο, ο κ. Τσάπαλος δήλωσε: «Δεν σκοπεύουμε να επιβαρύνουμε την καθημερινότητα των επαγγελματιών, αλλά να εφαρμόσουμε σύγχρονες ψηφιακές μεθόδους για να μειώσουμε τη φοροδιαφυγή, την οποία όλοι παραδέχονται ότι υπάρχει και στον κλάδο σας». Ο κ. Νικολόπουλος, από την πλευρά του, εξέφρασε την απογοήτευσή του για την τέσσερις ημέρες απεργία του κλάδου, χαρακτηρίζοντας την υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου ως “ατελέσφορη” και “μη λειτουργική”.
Απουσία Διαβούλευσης για την Ψηφιακή Μεταρρύθμιση
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επισκευαστών αυτοκινήτων καταγγέλλει ότι δεν υπήρξε πραγματική διαβούλευση με τον κλάδο πριν από την υλοποίηση του μέτρου. Οι επαγγελματίες ενημερώθηκαν επισήμως μόλις στις 12 Φεβρουαρίου, με προτάσεις που κατατέθηκαν στις 20 του ίδιου μήνα. «Περίμέναμε να ανοίξει η διαβούλευση για τη λειτουργικότητα και την αποδοχή του συστήματος», δήλωσε χαρακτηριστικά. Αμφισβητώντας τα επίσημα στοιχεία σχετικά με τη φοροδιαφυγή στον τομέα, σημείωσε ότι «δεν μπορούμε να αποδεχτούμε ένα ψηφιακό πελατολόγιο που δεν είναι έτοιμο» και πρόσθεσε ότι ακόμα και οι εταιρείες πληροφορικής εκφράζουν την αμφιβολία τους σχετικά με την υποστήριξη του συστήματος.