Στην έξοδο του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος οι κοντινοί προορισμοί πήγαν καλύτερα από το 2022, λόγω μειωμένων δαπανών που απαιτούνται για την πρόσβαση, αλλά και τη δυνατότητα που δίνουν για ημερήσιες αποδράσεις. Στους πιο μακρινούς υπήρξαν, σε σχέση με το 2022, μειωμένες επιδόσεις
Σε λίγες μέρες, στις 9 Ιουνίου, η ΕΛΣΤΑΤ αναμένεται να ανακοινώσει τα στοιχεία για τον πληθωρισμό Μαΐου, όπου εκτιμάται ότι και πάλι θα υπάρξει σημαντική αποκλιμάκωση. Βέβαια, το “στοίχημα” έχει να κάνει με το εάν στα τρόφιμα θα καταγραφεί ένα “φρένο” με μονοψήφιο ποσοστό ανόδου, αντί του διψήφιου που καταγράφεται εδώ και 14 μήνες.
Σημειώνεται, ότι με βάση τη Eurostat, στο 4,1% υποχώρησε ο πληθωρισμός το Μάιο, στην Ελλάδα σε ετήσια βάση, αν και στα τρόφιμα παρέμεινε το “διψήφιο” ποσοστό ανόδου για όλη την ΕΕ.
Πάντως, η αύξηση κατά 11,4% που καταγράφηκε στον πληθωρισμό τροφίμων για τον Απρίλιο του 2023 από την ΕΛΣΤΑΤ κινείται κοντά στο ποσοστό του 11,3% που κατέγραψε η Στατιστική Αρχή έναν χρόνο πριν, τον Απρίλιο του 2022, έχοντας στο μεταξύ και μεγαλύτερες καταγραφές, δείγμα του πόσο ψηλά έχουν φτάσει οι τιμές των τροφίμων. Αντίρροπα έχουν κινηθεί, οι τιμές της ενέργειας κι από τον Απρίλιο του 2022 που είχαν αύξηση 57,6%, τον φετινό Απρίλιο έχουν πτώση 17,8%, ωστόσο μη έχοντας φτάσει τα προ κρίσης πολέμου.
Στα σημεία ανησυχίας, βέβαια, είναι και οι εξελίξεις στη διεθνή παραγωγή πετρελαίου με το “φρένο” που βάζει η Σαουηδική Αραβία, που οδήγησαν σε άνοδο τις διεθνείς τιμές, κατά 5 περίπου δολάριο το βαρέλι. Έτσι το μπρεντ από τα επίπεδα των 71-72 δολαρίων ανά βαρέλι κινείται στα 76-77 δολάρια, ενώ βέβαια εισερχόμαστε και σε μια περίοδο υψηλής ζήτησης διεθνώς, λόγω της θερινής σεζόν στο Βόρειο Ημισφαίριο.
Πάντως, συνολικά, με βάση πρώτες εκτιμήσεις από εταιρείες ερευνών, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ και των cash & carry έφτασε σε αξία από την αρχή του έτους μέχρι τις 23/4/2023, τα 4,096 δισ. ευρώ λόγω του πληθωρισμού, καταγράφοντας άνοδο 7,5%. Πέρυσι, το ίδιο διάστημα, ήταν στα 3,810 δισ. ευρώ. Ωστόσο το ίδιο διάστημα η κατανάλωση σε επίπεδο όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε 3,5%.
Κοντινές αποδράσεις
Με αυτά τα δεδομένα και με το σημαντικό “ψαλίδι” που έχουν υποστεί τα νοικοκυριά είναι φυσικό, πέρα από τις αγορές, άλλες συνήθειες και καθημερινές δράσεις, στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, να επηρεάζονται. Ουσιαστικά ο “ιός” του πληθωρισμού χτυπά μια σειρά από οικονομικές δραστηριότητες, από τη διασκέδαση, μέχρι την πιστωτική επέκταση, που λόγω επιτοκλιων, δεν έχει τη δυναμική που απαιτείται για να “κλειδώσει” υψηλή αναπτυξιακή πορεία.
‘Ετσι, π.χ. τις δαπάνες που αφορούν στη διασκέδαση, όπως η εστίαση, οι διακοπές ή τα ταξίδια έχει ακυρώσει το 75% των καταναλωτών, λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, σύμφωνα με νέα έρευνα του ΙΕΛΚΑ. που δίνει απάντηση σε όσους είναι αντίθετοι σε μειώσεις έμμεσων φόρων και αρνούνται να δουν την πραγματικότητα.
Πιο συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 6-10 Μαΐου 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
Όπως καταγράφεται στο υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών. Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.
Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:
Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
Η έξοδος του τριημέρου
Στο κλίμα αυτό ήταν ουσιαστικά και η έξοδος του τριημερου του Αγίου Πνεύματος, με τους κοντινούς προορισμούς να “τα σπάνε”, λόγω μειωμένων δαπανών που απαιτούνται για την πρόσβαση, αλλά και τη δυνατότητα που δίνουν για ημερήσιες αποδράσεις, και τους πιο μακρινούς να έχουν σε σχέση με το 2022 μειωμένες επιδόσεις.
Χαρακτηριστικα είναι τα στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την κίνηση του τριημέρου για τα βασικά λιμάνια της Αττικής, την περίοδο του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος πέρυσι, στις 10, 11, 12 Ιουνίου 2022 και φέτος 2,34 Ιουνίου 2023. Όπως καταφαίνεται, φέτος, που ωστόσο το τριήμερο ήταν πιο νωρίς και με καιρικές συνθήκες “φθινοπωρινές” για πολλές περιοχές, είχαμε λιγότερα δρομολόγια για τα νησιά των Κυκλάδων, Κρήτης, Δωδεκανήσου και Αν. Αιγαίου, με λιγότερους επιβάτες, αλλά παράλληλα καταγράφηκε εκτίναξη της κίνησης στον Αργοσαρωνικό, που τα κόστη των εισιτηρίων είναι πιο χαμηλά.
Έτσι στα δρομολόγια Αργοσαρωνικού καταγράφεται η εξής εικόνα:
ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΣ
Στις 4/6 είχαμε 9346 επιβάτες, έναντι 5610 στις 12/6.
Στις 3/6 είχαμε 12561 επιβάτες, έναντι 9915 στις 11/6.
Στις 2/6 είχαμε 8648 επιβάτες, έναντι 6010 στις 10/6.
Στα δρομολόγια από τον Πειραιά:
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Στις 4/6/2023 με 16 δρομολόγια είχαμε 7532 επιβάτες, ενώ στις 12/6/2022 με 17 δρομολόγια είχαμε 9561 επιβάτες.
Στις 3/6/2023 με 15 δρομολόγια είχαμε 13.049επιβάτες ενώ 11/6/2022 με 20 δρομολόγια είχαμε 17.073 επιβάτες.
Στις 2/6/2023 με 21 δρομολόγια είχαμε 19.457 επιβάτες, ενώ στις 10/6/2022 με 21 δρομολόγια είχαμε 20637 επιβάτες.
Στη Ραφήνα
ΛΙΜΕΝΑΣ ΡΑΦΗΝΑΣ
Στις 02/06/2023 με 18 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 9649.
Στις 03/06/2023 με 14 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 9503.
Στις 04/06/2023 με 10 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 2737.
Στις 10/06/2022 με 20 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 10390.
Στις 11/06/2022 με 16 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 9717.
Στις 12/06/2022 με 13 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 2489.
Στο Λαύριο:
ΛΙΜΕΝΑΣ ΛΑΥΡΙΟΥ
Στις 02/06/2023 με 11 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 4491.
Στις 03/06/2023 με 8 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 3191.
Στις 04/06/2023 με 3 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 1179.
Στις 10/06/2022 με 11 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 4652.
Στις 11/06/2022 με 8 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 3141.
Στις 12/06/2022 με 4 δρομολόγια οι επιβάτες ήταν 742.
Οι τάσεις στον τουρισμό
Με βάση, πάντως, έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (European Travel Commission -ETC), του περασμένου Μαρτίου την οποία πραγματοποίησε για μία ακόμη φορά η MINDHAUS του ομίλου VANDO, το 72% των Ευρωπαίων, ένα ποσοστό μειωμένο κατά 5% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο σκοπεύουν να ταξιδέψουν μεταξύ Απριλίου και Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους. Η εξέλιξη αυτή φαίνεται να επηρεάζεται από μία μείωση της τάσης “revenge travel” που κυριάρχησε την πρώτη περίοδο μετά τον κορονοϊό. Η έρευνα επισημαίνει ακόμη ότι το 30% των Ευρωπαίων θα ταξιδέψουν διάστημα μεταξύ Απριλίου και Μαΐου (ποσό 6% υψηλότερο σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνα πέρυσι) ενώ το 40% θα ταξιδέψουν το διάστημα Ιούνιο-Ιούλιο και το 23% το δίμηνο Αυγούστου-Σεπτεμβρίου ποσοστό μειωμένο 9% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο.
Ήδη, πάντως, κάποια ζητήματα “σκιάζουν” το “λαμπερό” τοπίο, που και για λόγους προεκλογικούς καλλιεργείται για τον τουρισμό, δημιουργώντας έντονο προβληματισμό για το πώς θα γίνει η τελική “σούμα”, που όπως πάντα, “κλείνει” στο τέλος του έτους.
Ήδη, με βάση αναφορές παραγόντων της αγοράς στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, όπου αναδείχθηκε το νέο Δ.Σ. με πρόεδρο τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του “Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών Ελ. Βενιζέλος”, Γιάννη Παράσχη, το κόστος αεροπορικών εισιτηρίων, η ύφεση στη Γερμανία και η γενικότερη πορεία επιτοκίων και πληθωρισμού σε μεγάλες για την Ελλάδα αγορές έχει οδηγήσει σε “χαλαρή” πορεία κρατήσεων για ακριβά καταλύματα σε ώριμους προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Κρήτη. Μάλιστα, αναφέρεται, ότι αν και ξεκίνησαν δυναμικά οι κρατήσεις στους πρώτους μήνες του χρόνου, τώρα παρατηρείται (με εξαίρεση κάποια εμβληματικά καταλύματα) ένα “σχετικό κράτημα” που έχει οδηγήσει σε πολλές επιχειρήσεις για ένταση της πρακτικής των προσφορών, που όμως, εν όψει της κορύφωσης της σεζόν, μπορεί να πλήξει τις κερδοφορίες.
Μια άλλη παράμετρος, που προβληματίζει καθώς δεν έδωσε “ορμή” το Μάιο, που είναι ένας μήνας απαραίτητος για να δοθεί “καύσιμο” για τη συνέχεια, είναι και ο καιρός. Παρά ταύτα , οι γενικότερες ενδείξεις είναι θετικές, με βάση όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, που επισημαίνουν το ότι και φέτος οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής, αλλά και η πορεία του τουρισμού της Αθήνας, θα δώσουν τον τόνο.
Πτήσεις στην κορύφωση της σεζόν
Να σημειωθεί, πάντως, ότι με βάση το Air Data Tracker, τον ψηφιακό κόμβο του ΙΝΣΕΤΕ για την ανάλυση δεδομένων εισερχόμενων διεθνών πτήσεων, το σύνολο των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων για τη θερινή σεζόν (27/3 – 29/10) ανέρχεται σε σχεδόν 25 εκατ., με αύξηση +2,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Όμως, η αύξηση αυτή προέρχεται κατά κύριο λόγο από αύξηση στο δεύτερο τρίμηνο του έτους (Q2) (+16,1% τον Απρίλιο, +8,1% τον Μάιο και +4,5% τον Ιούνιο), ενώ στο τρίτο τρίμηνο (Q3) παρατηρούνται οριακές μειώσεις (-0,3% τον Ιούλιο, -0,7% τον Αύγουστο και -0,3% τον Σεπτέμβριο) και τον Οκτώβριο μείωση -4%.
Στο μεταξύ εύγλωττο ήταν το στίγμα που έδωσε για τον ελληνικού τουρισμό ο νέος πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Γιάννης Παράσχης. “Προφανώς, τη συνολικότερη εικόνα δεν συνθέτουν μόνο ευοίωνες ενδείξεις. Το ευρύτερο διεθνές περιβάλλον εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από μακροοικονομικά και γεωπολιτικά ζητήματα που επηρεάζουν την τουριστική αγορά. Υπάρχουν ακόμη αγορές που είναι κλειστές (όπως Ρωσία, Ουκρανία, Λευκορωσία), αγορές που βρίσκονται σε διαδικασία αργής ανάκαμψης (όπως η Κίνα), ενώ η χρηματοοικονομική αστάθεια και τα προβλήματα των τραπεζών σε μεγάλες οικονομίες, οι μεγάλες ελλείψεις προσωπικού στην αγορά εργασίας διεθνώς, τα ενεργειακά ζητήματα, και η παράλληλη αύξηση των επιπέδων του πληθωρισμού και των επιτοκίων αποτελούν «γκρίζα σύννεφα στον ορίζοντα”, είπε ο κ. Παράσχης μιλώντας στην ανοικτή συνεδρίαση της γενικής συνέλευση τους ΣΕΤΕ.