Από τον Φεβρουάριο οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ, με τη χρήση “έξυπνων” και σύγχρονων μεθόδων, κάνουν “φύλλο και φτερό” το διαδίκτυο για ύποπτες υποθέσεις φοροδιαφυγής. Η περίπτωση του γνωστού μοντέλου – influencer.
Επιχείρηση “social media” είναι σε πλήρη εξέλιξη από την ΑΑΔΕ το τελευταίο διάστημα, έχοντας στόχο την άντληση πολύτιμων πληροφοριών που μπορεί να οδηγήσουν σε αποκάλυψη υποθέσεων φοροδιαφυγής.
Η όλη, μάλιστα, επιχείρηση έχει δύο “μέτωπα”. Αφενός καταγράφεται η “κίνηση” λογαριασμών και προφίλ με αναρτήσεις “τρυφηλού” βίου, δηλαδή δραστηριότητες με πισίνες, κότερα, ακριβά ξενοδοχεία και εστιατόρια και εν συνεχεία γίνεται διασταύρωση με δεδομένα δηλωμένων εισοδημάτων, κινήσεων λογαριασμών, συνολικής περιουσιακής κατάστασης, των “πρωταγωνιστών” των stories, ώστε να φανεί εάν υπάρχει “υπόστρωμα” φοροδιαφυγής.
Δεν είναι τυχαίο ότι σε πολλές περιπτώσεις “λαμπερών πάρτι”, που γίνονται γνωστά μέσω διαδικτύου, υπάρχει, εν συνεχεία, έλεγχος των “ράμπο” της ΑΑΔΕ, σε όσους τα διοργανώνουν για να δουν αφενός εάν οι διοργανωτές – οικοδεσπότες έχουν εκείνα τα εισοδήματα, για να δικαιολογήσουν πολυέξοδες φιέστες με εκατοντάδες φιλοξενούμενους, ή αν, βέβαια, γίνονται για λόγους κέρδους. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση πριν λίγες μέρες στη Μύκονο, με την αποκάλυψη περιπτώσεων φοροδιαφυγής με παράνομες διοργανώσεις εκδηλώσεων.
Ουσιαστικά, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί ψάχνουν “χαραμάδες” για να αποκαλύψουν ροές “μαύρου χρήματος” και αδήλωτων εισοδημάτων. Να σημειωθεί ότι μόλις πριν λίγες μέρες, ο Διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, δήλωσε ότι η κατανάλωση η οποία δηλώνεται, είναι 140 δισεκατομμύρια ενώ τα εισοδήματα τα οποία δηλώνουμε, είναι 80 δισεκατομμύρια. Έτσι υπολόγισε στα 60 δισ. ευρώ το ύψος της φοροδιαφυγής καθώς μάλιστα καταγράφεται και αύξηση αποταμιεύσεων. Όπως είπε χαρακτηριστικά, παρόλο που έχει γίνει πρόοδος με την αύξηση των φορολογικών εσόδων ως ποσοστό του ΑΕΠ “θεωρούμαστε πρωταθλητές της Ευρώπης”.
Οι influencers
Το δεύτερο “μέτωπο” της όλης επιχείρησης “social media” έχει να κάνει με την αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, Facebook , Instagram, TikTok κτλ, ως πεδία εμπορικών δραστηριοτήτων. Δηλαδή, ως σημεία που αναπτύσσονται διαφημιστικές καμπάνιες αλλά και επιχειρηματικές δραστηριότητες εμπορίου, κύρια από influencers. Έτσι, οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ προσπαθούν να αποκαλύψουν περιπτώσεις εκτεταμένης e-φοροδιαφυγής μέσα από αδήλωτες πωλήσεις μέσω των social media προϊόντων και υπηρεσιών. Είναι άλλωστε γνωστό ότι π.χ. για μια ολιγοήμερη καμπάνια προβολής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από ένα μοντέλο, γνωστό στον χώρο, η αμοιβή π.χ. που καταβάλλεται από μια ξενοδοχειακή επιχείρηση ξεκινά από 2 χιλιάδες ευρώ περίπου.
Μάλιστα, ήδη, από τις 6 Φεβρουαρίου 2023, λειτουργεί το “Τμήμα Προτεραιοποίησης Υποθέσεων Ελέγχου και Ανίχνευσης Τάσεων Παραβατικότητας, Μηχανογραφικής Υποστήριξης και Αναφορών”, υπό τη Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχων. Το Τμήμα αναπτύσσει με τη χρήση αλγορίθμων και ειδικών μέσων και τεχνικών, πολυσύνθετους ελέγχους, συμπληρώνοντας το έργο των ΣΔΟΕ, ΥΕΔΔΕ και άλλων ελεγκτικών υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, που στο παρελθόν εντόπισαν επιχειρήσεις φαντάσματα, με ηλεκτρονικές πωλήσεις διαφόρων προϊόντων, χωρίς τις νόμιμες διαδικασίες, δηλαδή, χωρίς να υπάρχει έναρξη εργασιών, άνοιγμα βιβλίων, απόδοση ΦΠΑ και καταβολή φόρου εισοδήματος.
Στο πλαίσιο αυτό αποκαλύφθηκε και η υπόθεση του μοντέλου – influencer που πιάστηκε να φοροδιαφεύγει και βρίσκεται αντιμέτωπο με πρόστιμο και φόρους της τάξης των 270.000 ευρώ.
Το μοντέλο και τα “βήματα της αποκάλυψης”
Στη περίπτωση αυτή οι ελεγκτές έκαναν μια δουλειά με απόλυτα συστηματικό τρόπο. Στην αρχή εντόπισαν όλους τους λογαριασμούς που διατηρεί η influencer στα social media. Στη συνέχεια ερεύνησαν το προφίλ της, διαπιστώνοντας ότι διέθετε χιλιάδες followers, αλλά και ότι κατείχε σημαντικό ποσοστό σε επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου με ρούχα και αξεσουάρ. Μάλιστα τα προϊόντα αυτά, τα διακινούσε μέσω των λογαριασμών της στα social media.
Εν συνεχεία οι ελεγκτές, με χρήση ειδικού αλγόριθμου υπολόγισαν τζίρους και βέβαια συνέκριναν με τα δηλωμένα εισοδήματα που δηλώνει στην εφορία τα τελευταία δυο χρόνια και τον τζίρο του e-shop. Τσέκαραν και τις παραδόσεις που έγιναν μέσα από τις εταιρείες ταχυμεταφορών σε πελάτες διακριβώνοντας ότι υπήρχε υποδήλωση εισοδημάτων στις φορολογικές δηλώσεις, σε σύγκριση με τις παραδόσεις αγαθών από το ηλεκτρονικό κατάστημα.
Έτσι, από τον έλεγχο για τα δύο έτη, διαπιστώθηκε αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη σχεδόν 350.000 ευρώ από τη μη έκδοση αποδείξεων και παραστατικών. Βέβαια η εν λόγω επιχείρηση υπέβαλε οικειοθελώς δηλώσεις στη φορολογία εισοδήματος και στον ΦΠΑ με το συνολικό ύψος φόρων και προστίμων για τις δυο ελεγχόμενες χρήσεις να φθάνει στα 270.000 ευρώ. Βέβαια ο φορολογικός έλεγχος συνεχίζεται και σε επόμενες χρήσεις.
Συνολικά, πάντως, από το Φεβρουάριο οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ με τη χρήση “έξυπνων” και σύγχρονων μεθόδων, που αξιοποιούν συνδυασμό στοιχείων, έχουν εντοπίσει κι άλλες υποθέσεις σε άλλους κλάδους.
Ταχυμεταφορές, εταιρείες παροχής υπηρεσιών φωτογράφισης, καθαρισμού, εργολάβοι τελετών, ενεχυροδανειστήρια “πιάστηκαν” στη “φάκα” της εφορίας για μη έκδοση ορθών φορολογικών στοιχείων, αλλά και για μια σειρά από άλλες παραβάσεις.
Οι επιχειρήσεις, μάλιστα, αυτές ελέγχθηκαν στοχευμένα από την ΑΑΔΕ ειδικό λογισμικό, με διασταυρώσεις αξιοποίηση των δεδομένων τους στα social media αλλά και λόγω χρήση στοιχείων των ελέγχων, όπως ο τόπος και η διάρκεια παροχής της υπηρεσίας.