Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής: Υποχρεωτική Εφαρμογή και Πρόστιμα
Σε λιγότερο από δέκα ημέρες ξεκινά η υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής, ένα ακόμη σημαντικό εργαλείο στην προσπάθεια της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) κατά της φοροδιαφυγής. Η διαδικασία αυτή προορίζεται να ενισχύσει τη διαφάνεια στις συναλλαγές των επιχειρήσεων και να διευκολύνει τις ελέγχους των αρχών.
Προβλεπόμενα Πρόστιμα για Μη Τήρηση του Μέτρου
Από την Δευτέρα 2 Ιουνίου, οι επιχειρήσεις που δεν συμμορφώνονται με αυτή τη νέα υποχρέωση θα αντιμετωπίσουν πρόστιμα. Συγκεκριμένα, η μη τήρηση του μέτρου θα επιφέρει πρόστιμο 500 ευρώ για τις επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία, ενώ το πρόστιμο αυτό θα διπλασιάζεται στα 1.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικό σύστημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει σκέψη για αύξηση των προστίμων στα 5.000 και 10.000 ευρώ, ανάλογα με την περίπτωση, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει θεσπιστεί η απαραίτητη νομοθετική ρύθμιση.
Προϋποθέσεις Εφαρμογής
Η υποχρεωτική εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής αφορά επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ. Ορισμένες κατηγορίες επιχειρήσεων εξαιρούνται, όπως οι οντότητες με ακαθάριστα έσοδα άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ, θυγατρικές αλλοδαπών εταιρειών που χρησιμοποιούν το λογιστικό πρόγραμμα της μητρικής τους εταιρείας, καθώς και επιχειρήσεις που διαχειρίζονται φάρμακα, ιατρικά αναλώσιμα, ενεργειακά προϊόντα και οικοδομικά υλικά, ανεξαρτήτως του ύψους του τζίρου.
Διαφορετικές Φάσεις Υλοποίησης
Από την 1η Δεκεμβρίου 2025 θα ενταχθούν όλες οι επιχειρήσεις στο σύστημα αυτό. Εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στα myDATA, οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων και παραλαβής αγαθών μέσω σάρωσης QR Code, καθώς και ποσοτικού και ποιοτικού ελέγχου από τον παραλήπτη. Αναλυτικές προθεσμίες θα καθοριστούν με κοινή υπουργική απόφαση μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ.
Α’ Φάση (Βασικές Λειτουργίες έκδοσης και διαβίβασης)
Καθώς προχωρά η διαδικασία:
- Επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 1/6/2025 και υποχρεωτικά από 2/6/2025 θα πρέπει να διαβιβάσουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
- Επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου: Προαιρετικά μέχρι 30/11/2025 και υποχρεωτικά από 1/12/2025, θα προχωρήσουν σε ίδια διαδικασία.
Β’ Φάση (Ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης)
- Από 1/8/2025 έως 30/11/2025 η διαβίβαση των δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA θα είναι προαιρετική.
- Από 1/12/2025 και μετά, θα είναι υποχρεωτική για όλες τις επιχειρήσεις.
Ρεπορτάζ: Κώστας Τσάβαλος