Βελτίωση της ελληνικής μεταποίησης τον Μάιο σύμφωνα με την S&P Global
Στις 53,2 μονάδες έκλεισε τον Μάιο ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της S&P Global για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index – PMI), παραμένοντας αμετάβλητος σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα. Σύμφωνα με την S&P Global, «τα στοιχεία του Μαΐου υπέδειξαν επέκταση της τρέχουσας περιόδου συνεχούς αύξησης, η οποία ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2023», αναδεικνύοντας μια σημαντική και ιστορικά υψηλή βελτίωση της υγείας του τομέα παραγωγής αγαθών.
Η πρόσφατη ενίσχυση των λειτουργικών συνθηκών οφείλεται στην όγδοη συνεχόμενη μηνιαία αύξηση της παραγωγής των εταιρειών του ελληνικού τομέα μεταποίησης για τον Μάιο. Ο ρυθμός αύξησης επιταχύνθηκε σε σύγκριση με τον Απρίλιο και ήταν συνολικά σημαντικός. Η άνοδος της παραγωγής αποδόθηκε στην αύξηση των νέων παραγγελιών, καθώς και στη συνεχιζόμενη ζήτηση από τους πελάτες.
Τα στοιχεία του Μαΐου ανέδειξαν επίσης μία αύξηση των νέων πωλήσεων από τους Ελληνες κατασκευαστές. Αν και η αύξηση αυτή ήταν η χαμηλότερη που έχει καταγραφεί τα τελευταία τρία μήνες, διατηρείται δυναμικά αυξητική και έρχεται σε αντίθεση με την ευρύτερη σταθερότητα της έρευνας. Οι αναφορές από τα μέλη του πάνελ της S&P Global έδειξαν ότι η ανάληψη νέων έργων και η απόκτηση νέων πελατών ήταν βασικοί παράγοντες που υποστήριξαν τη θετική αυτή τάση.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η αύξηση των νέων παραγγελιών προήλθε κυρίως από το εσωτερικό της αγοράς, καθώς οι νέες εργασίες από το εξωτερικό μειώθηκαν για πρώτη φορά μετά από επτά μήνες. Παρόλο που ο ρυθμός μείωσης ήταν οριακός, αναφορές τόνισαν ότι η μειωμένη ζήτηση στις ευρωπαϊκές αγορές και οι ανακοινώσεις σχετικά με τους δασμούς στις Η.Π.Α. επηρέασαν αρνητικά την κατάσταση.
Οι αυξημένες παραγγελίες ώθησαν τις εταιρείες στην αύξηση των προσλήψεων το Μάιο, με τα επίπεδα απασχόλησης να ενισχύονται με τον ταχύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2022. Τα μέλη του πάνελ ανέφεραν ότι οι εταιρείες προσέθεσαν κυρίως προσωπικό πλήρους απασχόλησης στο δυναμικό τους, στερεώνοντας έτσι περαιτέρω την αναπτυξιακή πορεία του τομέα.
Σύμφωνα με τις τελευταίες αναφορές, οι κατασκευαστές μπόρεσαν να μειώσουν τον όγκο των αδιεκπεραίωτων εργασιών, για πρώτη φορά σε διάστημα τριών μηνών, με τον ρυθμό μείωσης να είναι σημαντικός και δεύτερος ταχύτερος από τον Ιανουάριο του 2024.
Σημαντική είναι επίσης η αναφορά για τη μείωση της απόδοσης των προμηθευτών, η οποία οδήγησε σε καθυστερήσεις λόγω της κυκλοφοριακής κίνησης και των υλικοτεχνικών προβλημάτων, καθώς και σε ελλείψεις υλικών.
Οι δυσκολίες στην προμήθεια πρώτων υλών οδήγησαν σε αύξηση των τιμών εισροών τον Μάιο, με ιδιαίτερη αναφορά στις επιπτώσεις στα είδη τροφίμων. Ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης του κόστους επιβραδύνθηκε για δεύτερο διαδοχικό μήνα και ήταν ο χαμηλότερος των τελευταίων 15 μηνών.
Αν και οι παραγωγοί αγαθών μείωσαν τον ρυθμό αύξησης των τιμών πώλησης τον Μάιο, διατηρούν ωστόσο έναν ιστορικά υψηλό ρυθμό αύξησης, ο οποίος ήταν ο πιο αργός από τον περασμένο Οκτώβριο.
Οι προσδοκίες των Ελλήνων παραγωγών αγαθών ως προς την παραγωγή παρουσίασαν βελτίωση τον Μάιο. Η επιχειρηματική αισιοδοξία ενισχύθηκε σε σύγκριση με τον Απρίλιο και κυμάνθηκε υψηλότερα από τον μέσο όρο της έρευνας. Οι αναφορές υποδεικνύουν ότι οι αυξημένες προσπάθειες προσέγγισης νέων πελατών, οι προγραμματισμένες επενδύσεις σε νέο τεχνικό εξοπλισμό και η ανάπτυξη νέων προϊόντων ενίσχυσαν την εμπιστοσύνη στον τομέα.
Στο πλαίσιο αυτό, οι εταιρείες του τομέα μεταποίησης προχώρησαν σε μείωση των αποθεμάτων τους κατά τη διάρκεια του Μαΐου. Τα αποθέματα προμηθεύσεως και ετοιμοπαράδοτων προϊόντων υποχώρησαν με ισχυρούς ρυθμούς, καθώς οι εταιρείες χρησιμοποίησαν τα αποθέματα για την κάλυψη της παραγωγής και αντιμετώπισαν δυσκολίες σχετικά με την αναπλήρωσή τους. Η μείωση των αποθεμάτων προμηθεύσεων ήταν η ταχύτερη από τον Δεκέμβριο του 2023, παρά την ταχεία αύξηση των αγορών υλικών.