Εθνικά Έργα Υποδομών
Ο σχεδιασμός για τα μεγάλα δίκτυα της Ελλάδας, περιλαμβάνοντας τα οδικά, σιδηροδρομικά, ενεργειακά και τηλεπικοινωνιακά δίκτυα, συζητήθηκε εκτενώς στην πρόσφατη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, που πραγματοποιήθηκε στις 19 Μαΐου, υπό την προεδρία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη.
Σήμερα, το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων εξετάζει τις εξελίξεις στους τομείς αυτούς, παραθέτοντας αναλυτικά τα έργα που υλοποιούνται και εκείνα που σχεδιάζονται σε όλη τη χώρα.
Α. Οδικό Δίκτυο
Συνολικά, 15 μεγάλα οδικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη, με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτά τα έργα αποσκοπούν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, τη μείωση του χρόνου μετακίνησης και την ενίσχυση της περιφερειακής ανάπτυξης.
Ακολουθούν τα σημαντικότερα από τα έργα:
1. Ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος: Το έργο εχει μήκος 75 χιλιομέτρων και κοστίζει 300 εκατομμύρια ευρώ. Αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το τέλος του Ιουλίου 2025 τα πρώτα 65 χιλιόμετρα, ενώ τα υπόλοιπα 10 χιλιόμετρα θα παραδοθούν στα τέλη του 2025.
2. Βόρειο τμήμα του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65: Με προϋπολογισμό 442 εκατομμύρια ευρώ και μήκος 71 χιλιομέτρων, το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026.
3. Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover): Η αναβάθμιση περιλαμβάνει 12 χλμ. και προϋπολογισμό 463 εκατομμυρίων ευρώ, αναμένοντας ολοκλήρωση τον Μάιο του 2027.
4. Αποκατάσταση οδικών υποδομών που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές τον Σεπτέμβριο του 2023, με προϋπολογισμό 919,2 εκατομμυρίων ευρώ και ολοκλήρωση μέχρι το 2029.
5. ΒΟΑΚ: Τμήμα Χανιά – Ηράκλειο: Το έργο μήκους 157 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2030.
Άλλα έργα περιλαμβάνουν την παράκαμψη Χαλκίδας, τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Ρυζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη και την παράκαμψη Γιάλοβας, όλα με σημαντικούς προϋπολογισμούς και προγραμματισμένες ημερομηνίες ολοκλήρωσης μέχρι το 2030.
Β. Σιδηροδρομικό Δίκτυο
Η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου περιλαμβάνει οκτώ στρατηγικής σημασίας έργα:
1. Τμήμα Ροδοδάφνη – Ρίο: Έργο 129,5 εκατομμυρίων ευρώ για νέα διπλή γραμμή 28,8 χιλιομέτρων.
2. Αναβάθμιση Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, Φάση Α: Έργο 167 εκατομμυρίων ευρώ που βρίσκεται στη φάση δημοπράτησης.
3. Νέα σιδηροδρομική σύνδεση Θριάσιου – Σφίγγας: Στρατηγικής σημασίας έργο για τη σύνδεση του ΣΚΑ με τη Θήβα, το οποίο βρίσκεται στην πρώτη φάση μελετών.
Η αναβάθμιση γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και η γραφή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Νέα Καρβάλη – Τοξότες είναι επίσης σημαντικές εξελίξεις που προβλέπεται να ενισχύσουν την σιδηροδρομική σύνδεση της χώρας.
Γ. Ενεργειακά Δίκτυα
Από το 2019, οι επενδύσεις στα ενεργειακά δίκτυα έχουν τετραπλασιαστεί, φθάνοντας τα 1,7 δισ. ευρώ το 2024. Κρίσιμα έργα περιλαμβάνουν τον αγωγό TAP και τον αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας, που ενισχύουν τη διαφοροποίηση πηγών ενέργειας.
Επιπλέον, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις νησιών βελτιώνουν την παραγωγή ενέργειας και συμβάλλουν στη βιωσιμότητα, μειώνοντας το κόστος παραγωγής σε σύγκριση με τα τοπικά αυτόνομα δίκτυα.
Δ. Τηλεπικοινωνιακά Δίκτυα
Η εξέλιξη των τηλεπικοινωνιακών δικτύων στην Ελλάδα έχει δείξει πρόοδο, με την ανάπτυξη οπτικών ινών που ξεκίνησε το 2019. Σήμερα, το δίκτυο οπτικών ινών είναι εκτεταμένο οσον αφορά τον κορμό του δικτύου, με πολλές καμπίνες να έχουν συνδεθεί με FTTC τεχνολογία.
Αναμένεται ότι μέχρι το 2030, θα επιτευχθεί πλήρης κάλυψη με FTTH (Fiber to the Home), μέσω ενός νέου Εθνικού Ευρυζωνικού Σχεδίου που να προσφέρει συνδεσιμότητα 1 Gbps και 5G τεχνολογίες σε όλη τη χώρα.
Αυτές οι προσπάθειες δεν είναι μόνο ζωτικής σημασίας για την οικονομία, αλλά και για την κοινωνική συνοχή, εξασφαλίζοντας ότι η Ελλάδα θα παραμείνει ανταγωνιστική στην ψηφιακή εποχή.