Κυκλική Οικονομία στην Αυτοκινητοβιομηχανία από την Ε.Ε.
Το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης πρόσφατα υιοθέτησε μια νέα θέση σχετικά με το κανονισμό που αφορά τα οχήματα στο τέλος της ζωής τους (End-of-Life Vehicles – ELV). Μέσω αυτού του κανονισμού, η Ε.Ε. επιδιώκει να θέσει φιλόδοξους στόχους για την επαναχρησιμοποίηση, την ανακύκλωση και την ανάκτηση υλικών. Αυτή η πρωτοβουλία αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη μείωση των αποβλήτων και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ παράλληλα μειώνει την εξάρτηση από κρίσιμες πρώτες ύλες που εισάγονται από τρίτες χώρες.
Ανταπόκριση: Γιώργος Συριόπουλος
Ο κανονισμός εισάγει αυστηρές απαιτήσεις για το σχεδιασμό νέων οχημάτων, με στόχο να διευκολύνει την επαναχρησιμοποίηση, την ανακύκλωση και την ανάκτηση των υλικών τους. Ανάμεσα στις σημαντικές ρυθμίσεις, θέτει υποχρεωτικούς στόχους για την περιεκτικότητα σε ανακυκλωμένα πλαστικά, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για μελλοντικούς στόχους αναφορικά με ανακυκλωμένο χάλυβα, αλουμίνιο και άλλες κρίσιμες πρώτες ύλες.
Απαιτήσεις για τα Μεταχειρισμένα Οχήματα
Η νέα ρύθμιση στοχεύει στη μείωση των “χαμένων οχημάτων” και την αποτροπή της παράνομης διάθεσης. Συγκεκριμένα, εισάγει την υποχρέωση οι πωλητές μεταχειρισμένων οχημάτων να παρέχουν τεκμηρίωση ότι το όχημα δεν είναι ELV, ιδιαίτερα σε διαδικτυακές πωλήσεις. Οι ιδιωτικές πωλήσεις μεταξύ ιδιωτών εξαιρούνται από αυτήν την υποχρέωση, εκτός εάν πραγματοποιούνται διαδικτυακά. Επιπλέον, υπάρχουν εξαιρέσεις για οχήματα ειδικού πολιτιστικού ενδιαφέροντος και για παλιά αυτοκίνητα που αποκαθίστανται για χρήση στο δρόμο.
Στρατηγική για Ανακυκλωμένα Πλαστικά
Ο κανονισμός προτείνει μια σταδιακή προσέγγιση για την ελάχιστη περιεκτικότητα σε ανακυκλωμένα πλαστικά στα οχήματα, με στόχους που ορίζονται ως εξής:
- 15% έξι χρόνια μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού.
- 20% οκτώ χρόνια μετά.
- 25% δέκα χρόνια μετά.
Για να διευκολυνθούν οι κατασκευαστές, οι απαιτήσεις κυκλικότητας θα ισχύουν ανά κατηγορία οχήματος (π.χ. αυτοκίνητα, φορτηγάκια) και όχι ανά μοντέλο. Επίσης, το ψηφιακό διαβατήριο κυκλικότητας οχήματος θα εναρμονιστεί με άλλα αντίστοιχα διαβατήρια της Ε.Ε., μειώνοντας, όπως ισχυρίζεται η Κομισιόν, το διοικητικό βάρος.
Σύμφωνα με τον κανονισμό, τα οχήματα στο τέλος της ζωής τους πρέπει να παραδίδονται σε εξουσιοδοτημένες εγκαταστάσεις επεξεργασίας ή σημεία συλλογής. Αυτή η επεξεργασία περιλαμβάνει τη απορρύπανση, τη αποθήκευση και τον τεμαχισμό, με απαγόρευση της ανάμειξης ELVs με άλλα απόβλητα, εκτός εάν πληρούνται συγκεκριμένα ποιοτικά κριτήρια.
Εξαγωγές Μεταχειρισμένων Οχημάτων
Αναφορικά με τις εξαγωγές, οι τελωνειακοί έλεγχοι θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένοι και θα βασίζονται σε αρχές διαχείρισης κινδύνου. Τα κράτη-μέλη θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το MOVE-HUB, μια πλατφόρμα που συνδέει εθνικά μητρώα και τελωνειακά συστήματα σύμφωνα με το EU Single Window Environment for Customs.
Το Συμβούλιο είναι έτοιμο να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μόλις αυτό υιοθετήσει τη δική του θέση. Η νέα νομοθεσία ευθυγραμμίζεται με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, που προάγει πιο κυκλικά επιχειρηματικά μοντέλα, συνδέοντας το σχεδιασμό των προϊόντων με τη διαχείριση στο τέλος της ζωής τους.