Από σήμερα τίθεται σε εφαρμογή το τέλος κρουαζιέρας.Σε εφαρμογή τίθεται από σήμερα το τέλος κρουαζιέρας για όλους τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων που αποβιβάζονται σε ελληνικά λιμάνια, ανεξαρτήτως ηλικίας και ανεξαρτήτως αν ο λιμένας αποτελεί σταθμό επιβίβασης ή διέλευσης. Το τέλος, που καταβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας e.hcg.gov.gr, έχει εποχική διαβάθμιση και διαφοροποιείται ανάλογα με τον προορισμό.Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο αιχμής από 1η Ιουνίου έως 30ή Σεπτεμβρίου, το τέλος ανέρχεται σε 20 ευρώ ανά επιβάτη για τους λιμένες της Σαντορίνης και της Μυκόνου και σε πέντε ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας. Την περίοδο από 1η Οκτωβρίου έως 31η Οκτωβρίου και από 1η Απριλίου έως 31η Μαΐου το αντίστοιχο κόστος διαμορφώνεται σε 12 ευρώ για Σαντορίνη και Μύκονο και τρία ευρώ για τους λοιπούς προορισμούς, ενώ για τη χειμερινή περίοδο (1η Νοεμβρίου – 31η Μαρτίου), η χρέωση περιορίζεται σε τέσσερα και ένα ευρώ αντίστοιχα.Το τέλος, το οποίο επιβάλλεται ακόμη και σε βρέφη, δεν εφαρμόζεται μόνο σε περιπτώσεις έκτακτης αποβίβασης για ιατρικούς λόγους ή για τα μέλη πληρωμάτων. Εκπρόσωποι του κλάδου της κρουαζιέρας δεν αντιτίθενται επί της αρχής στην επιβολή του τέλους, ωστόσο εξέφρασαν επιφυλάξεις για τον χρόνο εφαρμογής, προτιμώντας τη μετάθεσή του για το 2026. Όπως υπολογίζεται, σε μία τετραμελή οικογένεια σε κρουαζιέρα τεσσάρων ημερών σε προορισμούς που περιλαμβάνουν τη Μύκονο, τη Σαντορίνη και δύο ακόμα ελληνικά λιμάνια κατά τη θερινή περίοδο, το κόστος των τελών αγγίζει τα 260 ευρώ, δηλαδή περίπου το αντίτιμο ενός επιπλέον εισιτηρίου. Αντίστοιχα, για μια κρουαζιέρα με επτά ελληνικές στάσεις, το συνολικό κόστος δύναται να αυξήσει την τελική τιμή του εισιτηρίου κατά 15%.Κύκλοι της αγοράς εκφράζουν ανησυχία ότι, σε συνδυασμό με άλλες επιβαρύνσεις όπως οι αυξήσεις στα ρυμουλκά, οι χρεώσεις ISPS και οι νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, η Ελλάδα ενδέχεται να χάσει έδαφος έναντι ανταγωνιστικών προορισμών, όπως η Τουρκία.Η δήλωση των στοιχείων των αποβιβαζόμενων επιβατών πραγματοποιείται την ημέρα απόπλου κάθε κρουαζιερόπλοιου από τον ναυτικό πράκτορα ή άλλο εξουσιοδοτημένο πρόσωπο, μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής εφαρμογής και με χρήση των κωδικών taxisnet. Υπόχρεοι για την πληρωμή του τέλους είναι η εταιρεία κρουαζιέρας, ο ναυτικός πράκτορας ή η ελληνική διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου, καθώς και οι νόμιμοι εκπρόσωποί τους, οι οποίοι ευθύνονται από κοινού και εις ολόκληρον.Η απόδοση του τέλους στο ελληνικό δημόσιο πραγματοποιείται ανά ημερολογιακό τρίμηνο, με εξαίρεση το τρέχον έτος. Ειδικότερα, για τις αποβιβάσεις που θα γίνουν έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2025, το τέλος πρέπει να αποδοθεί έως τις 31 Οκτωβρίου 2025, ενώ για όσες πραγματοποιηθούν το τελευταίο τρίμηνο του έτους, η καταβολή θα πρέπει να γίνει έως τις 30 Ιανουαρίου 2026.