Συμπληρώνονται περίπου τρία χρόνια λειτουργίας του gov.gr και οι εκατοντάδες ψηφιακές εφαρμογές του έχουν γίνει καθημερινότητα για τους πολίτες.
Οταν χτύπησε το τηλέφωνο, η ομάδα σχεδιασμού του σημερινού gov.gr βρισκόταν σε σύσκεψη με αντίστοιχη ομάδα από την Αγγλία, στο πλαίσιο της προετοιμασίας της νέας πλατφόρμας παροχής ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες, που θα έβγαινε στον αέρα το καλοκαίρι. Ο αποδέκτης του τηλεφωνήματος ζήτησε από τους συμμετέχοντες ένα μικρό διάλειμμα… και ανακοίνωσε την κυβερνητική εντολή: η χώρα πηγαίνει προς lockdown λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και είναι απαραίτητο κάποιες λειτουργίες να μπορούν να γίνουν ψηφιακά. Η εφαρμογή έπρεπε να είναι έτοιμη σε μια εβδομάδα! Ηταν αρχές Μαρτίου 2020.
Καθώς συμπληρώνονται σχεδόν τρία χρόνια λειτουργίας του gov.gr, οι εκατοντάδες ψηφιακές εφαρμογές του έχουν γίνει καθημερινότητα για τους πολίτες. «Το 60% της χρήσης του gov.gr πραγματοποιείται από κινητά τηλέφωνα και τάμπλετ, ενώ πάνω από 8 εκατομμύρια πολίτες το έχουν χρησιμοποιήσει», περιέγραψε χαρακτηριστικά ο Διονύσης Κοντογιώργης, προϊστάμενος υπηρεσίας συντονισμού του gov.gr, μιλώντας στην εκδήλωση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τη συμπλήρωση τριών ετών από τη λειτουργία του.
Ισως το μεγαλύτερο επίτευγμα του gov.gr είναι ότι κατάφερε να συνομιλούν όλες οι βάσεις δεδομένων και τα μητρώα που περιείχαν πληροφορίες για τους πολίτες, τα οποία βρίσκονταν διάσπαρτα σε πολλούς και διάφορους φορείς του Δημοσίου. «Δεν ήταν καθόλου σπάνιο ένας πολίτης να εμφανίζεται σε μια βάση δεδομένων παντρεμένος και σε μια άλλη ανύπαντρος», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.
Ο πολίτης πλέον δηλώνει κάθε γεγονός μόνο μια φορά και στη συνέχεια οι υπηρεσίες του Δημοσίου ενημερώνονται αυτόματα για τη μεταβολή. Χαρακτηριστικά, η γέννηση ενός παιδιού έπρεπε να δηλωθεί από τον πολίτη σε πέντε διαφορετικές υπηρεσίες και σήμερα το σύστημα ενημερώνεται αυτόματα από το μαιευτήριο και ο πολίτης λαμβάνει με μήνυμα το ΑΜΚΑ του παιδιού του.
Μέσω του gov.gr μπορούν να πραγματοποιηθούν περισσότερες από 1.500 διαδικασίες του Δημοσίου. Πόσες όμως είναι συνολικά οι διαδικασίες για τις οποίες ένας πολίτης χρειάζεται να απευθυνθεί στο Δημόσιο; «Περίπου 5.000», ανέφερε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας στην εκδήλωση, και δεσμεύθηκε ότι μέσα στην επόμενη 4ετία όλες θα έχουν ψηφιοποιηθεί.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δίνοντας μια πρόγευση από τις επόμενες ψηφιακές δράσεις προέτρεψε όλους τους παρευρισκόμενους στην εκδήλωση να κατεβάσουν άμεσα στο κινητό τους την εφαρμογή My Health, καθώς, όπως τόνισε, σύντομα δεν θα είναι απλώς ένας τρόπος να παίρνουμε γρήγορα τις απαντήσεις των ιατρικών μας εξετάσεων, αλλά θα μεταβληθεί σε ένα εργαλείο πρόληψης και προστασίας της υγείας μας. «Η τεχνολογία δεν σταματά. Είτε θα μας προσπεράσει είτε θα την αξιοποιήσουμε», τόνισε ο πρωθυπουργός.
Στο επόμενο βήμα, το Gov.gr Wallet, το οποίο σήμερα περιέχει –συμβολικά– την ταυτότητά μας και το δίπλωμα οδήγησης, θα εμπλουτιστεί και με άλλα έγγραφα που αφορούν την ταυτοποίησή μας. Οπως αναφέρθηκε επίσης κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, αναμένεται και η δημιουργία «ευρωπαϊκού ψηφιακού πορτοφολιού» ώστε όλοι οι πολίτες της Ε.Ε. να μπορούν να διεκπεραιώσουν συγκεκριμένες διαδικασίες, όπως π.χ. ενοικίαση αυτοκινήτου μέσω μιας ενιαίας εφαρμογής στο πρότυπο του ευρωπαϊκού πιστοποιητικού COVID.
Οι αριθμοί
8 εκατ. πολίτες το έχουν χρησιμοποιήσει.
60% μπαίνουν από το τάμπλετ ή το κινητό.
1.514 υπηρεσίες παρέχει σήμερα έναντι 501 όταν ξεκίνησε.
5.000 είναι οι διαδικασίες για τις οποίες ένας πολίτης χρειάζεται να απευθυνθεί στο Δημόσιο.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr